برندینگ دارای معانی بسیار گستردهای بوده که اهمیت واقعی آن تقریبا گمنام مانده است. به بیانی سادهتر میتوان عنوان کرد برندینگ یک ماشین پول حقیقی است که به شما “اجازه” میدهد تا برای محصولاتی که میفروشید قیمتهای برتری را در نظر بگیرید زیرا “برند” شما ارزش افزودهای برای محصولات به همراه میآورد که میتواند به مانند حق بیمه محصولات و تضمین آنها در نظر گرفته شود.
در این صورت مشتریان ترجیح میدهند قیمت بالاتری بپردازند زیرا با وعدهای که “برند” شما اظهار داشته، میتوانند اطمینان حاصل کنند که جای دیگر نمیتوانند محصولی با اطمینان و اعتمادی بالاتر از محصول شما خریداری کنند. معمولا این موضوع پذیرفته میشود که عملکرد تبلیغات میتواند منجر به ترغیب مردم به خرید چیزی شود.
برای هر کسب و کار، تبلیغات و برندینگ چه اهمیتی دارد؟
به طور کلی تبلیغات و برندینگ برای تمامی مشاغل کاربرد داشته و میتواند منجر به ترغیب بیشتر مردمان در جهت خرید محصولات هر برند شود. ترغیب مردم با کمک تبلیغات میتواند به دو صورت انجام شود که در زیر هر یک را توضیح میدهیم:
ترغیب مردم با روش منطقی: ترغیب منطقی از استدلالهای منطقی نشات گرفته میشود و مبتنی بر واقعیت هدایت مخاطبان در تصمیم گیریهای “آگاهانه” است.
ترغیب مردم با روش غیر منطقی: ترغیب غیر منطقی در سطح شهودی و مربوط به احساسات مخاطب است و در این صورت افراد براساس احساسات خود در مورد یک “برند” تصمیم گیری میکنند.
ترغیب به روش منطقی یا عقلی مطمئنا نقش بسیار مهمی در تبلیغات دارد و اغلب نیز با ترکیب جذابیتهای عاطفی از آن بهره گرفته میشود. در مقابل برندینگ به روش غیر منطقی از طریق پیوندهای عمیق احساسات افراد منجر به ارتباط کاربران با یک برند میشود، این نوع برندینگ به صورت ناخودآگاه در ذهن فرد شکل میگیرد و نه به صورت آگاهانه. در حال حاضر نیز بیشتر تصمیمات به صورت احساساتی گرفته میشود تا منطقی و به همین دلیل در بیشتر تبلیغات مجبور به بهرهگیری از تبلیغات غیر منطقی هستند تا بتوان از برندسازی استفاده کرد.

فرآیند اصلی در برندسازی چیست؟
برندسازی اساسا یک پیمان دو طرفه بین تبلیغ کنندگان و مصرف کنندگان است که در صورت رضایت میتواند منجر به پایه گذاری برند شود. وعدههای تجربی میتواند براساس درک داخلی یا همان ضمیر ناخودآگاه فرد درباره یک برند در ذهن کاربران تایید شود که این درک داخلی از اعتماد گرفته میشود.
مصرف کنندگان به برندهای تجاری معروف اعتماد دارند زیرا با استفاده از وعدههای خود میتوانند منجر به ارتباط افراد با محصولات شوند و در این صورت تجربهای خوب را برای افراد ایجاد میکنند. در این صورت تجارب مثبتی که از یک برند در ذهن فرد باقی میماند در مقابل چالشهای رقابتی، غیرقابل نفوذ و بدون تغییر است. بدین صورت میتوان نامهای تجاری معتبر را تا حدودی به مانند قلعههای غیرقابل نفوذ عنوان کرد.
زمانی که یک نام تجاری در ذهن یک فرد گنجانده شود در واقع در روان مصرف کننده ثبت میشود و امکان جا به جایی آن با نام تجاری دیگر سخت و ناعادلانه به حساب میرود. در این صورت برندهای مشهور از حملات رقابتی مصون مانده و میتوانند محصولات خود را با قیمتهای بالاتر که شامل قیمتهای حق بیمه نیز میشود به فروش رسانند و کماکان سود بیشتری را کسب کنند.

چه عواملی در تبلیغ کردن و برندینگ موثر هستند؟
طی تحقیقاتی که از ۲۵۰ مشتری یک فروشگاه به دست آمده است، عوامل موثر و اثربخش در برندینگ و تبلیغات شامل ۷ مورد مهم است که در زیر آنها را برای شما نام میبریم:
پیام تبلیغاتی و خلاقیت (Advertising Message And Creativity)
انتخاب صحیح رسانههای تبلیغاتی (Advertising Media Selection)
تحقیق در خصوص نیاز بازار (Market Research)
رقابت پذیری (Competitiveness)
سهم بازار (Market Share)
منحصر به فرد بودن (Uniqueness)
ارتباط با مشتری (Customer Relationship)
نتایج نشان میدهد که انتخاب صحیح رسانههای تبلیغاتی موفق و اثربخشی تبلیغات برند، جزو قویترین عوامل در فروش به شمار میروند و میتوان آن را به عنوان مهمترین عامل موثر در اثربخشی تبلیغات به حساب آورد. پس از این مورد میتوان موارد دوم و سوم را پیام تبلیغاتی و خلاقیت و ارتباط با مشتری عنوان کرد.
نتایج همچنین حاکی از این است که گرچه رقابت بر موفقیت و اثربخشی تبلیغات برند تاثیر میگذارد اما مهمترین عامل در بین این هفت عامل شناسایی شده همان ۳ موردی است که پیشتر به آن اشاره شد. برقراری روابط مناسب با مشتریان و سایر ذینفعان به منظور درک نیازها و خواستههای آنها میتواند گامی بسیار مهم در جهت بهبود شانس موفقیت و اثربخشی تبلیغات برند بگذارد.
این روابط همچنین میتواند به سازمانها کمک کند تا کمپینهای تبلیغاتی را با توجه به ویژگیهای مشتریان هدف خود طراحی کنند تا این امر بتواند به اثربخشی تبلیغات تجاری آنها نیز کمک کند.

نقش مشاوره برای تبلیغات چیست و چه اهمیتی دارد؟
گاهی اوقات آژانسهای تبلیغاتی به نقطهای میرسند که دیگر ایده جدیدی برای برندینگ به ذهنشان خطور نمیکند و به همین دلیل باید کمکهای خارجی به داد آنها برسد، در این بخش است که حضور مشاوران تبلیغاتی که دارای چندین سال تجربه در زمینه تبلیغات و برندینگ هستند و تخصص این کار را دارند، وارد ماجرا میشوند.
مشاوران تبلیغاتی به طور معمول افرادی مستقل هستند که به جهت کمک به کارفرمایان و به سبب ارائه راه حلهای کوتاه مدت با آنها در تعامل خواهند بود. مشاوران تبلیغاتی زمان استخدام در یک شرکت مسئولیتهای مختلفی را به عهده میگیرند که در بسیاری از مواقع ایدههای جدید تبلیغاتی را مطرح میکنند و به کارفرمایان کمک میکنند تا برنامهها و اهداف آنها کانون توجه قرار گیرد.
بدین ترتیب این دسته از افراد با تیمهای خلاق در آژانس همکاری میکنند و با بهرهگیری از روش طوفان مغزی با کمک تیم تلاش میکنند تا دید مشتری تحقق پیدا کرده و درخواستها و دغدغههایی که مردم میتوانند با محصولات آنها از بین ببرند را مورد بررسی قرار میدهند و بهترین راه حل را از بین ایدههای مختلف پیدا میکنند.
مشاوران تبلیغات همچنین میتوانند برای کمک به افزایش مشتریان جدید با مدیر تبلیغات نیز همکاری کنند. تجربه مهمترین صلاحیت یک فرد به عنوان مشاور به شمار میرود و از آنجایی که مشاوران پس از سالها تجربه وارد یک تجارت میشوند بنابراین در گذشته با مشتریان در ارتباط بوده و دغدغه آنها را میشناسند. مشاور تبلیغات میتواند با ارتباطی که با مدیر برقرار میکند راهبردهای قوی در جهت دستیابی به مشتریان جدید را ارائه دهد و در این بین به موفقیت بیشتر برندینگ کمک کند.

وظایف یک مشاوره برای تبلیغات و برندینگ چیست؟
مشاوره تبلیغات باید تخصص کافی و عمیق از بازاریابی داشته باشد و بتواند توانایی تجزیه و تحلیل، بررسی راه حلها و تخصص عمومی بازاریابی را داشته باشد و آنها را در اختیار شرکت قرار دهد تا بتواند در نهایت به فروش موفقیت آمیز محصولات یک شرکت منجر شده و یک سازمان را به اهداف خود برساند.
مشاوران تبلیغات همانطور که در بخشهای قبل نیز اشاره شد به طور معمول برای شرکتهای مشاوره یا آژانسهای تبلیغاتی کار میکنند و با مدیران یک شرکت یا برند و مدیران بازاریابی ارتباط برقرار میکنند.
مشاوران برندسازی میتوانند استراتژیهایی را برای محصولات جدید و موجود به کار گرفته و به مدیران کمک کنند تا بتوانند تمامی مراحل بازاریابی از تصمیم گیریها در طراحی و توزیع گرفته تا اطلاع رسانی عمومی را با موفقیت پشت سر گذارند.
وظایف مهمی که مشاوران تبلیغات دارند این است که به جمع آوری دادهها بپردازند و با انجام تحقیقات و نیاز بازار به شناسایی بازار هدف و ارزیابی درک مصرف کنندگان برسند، با رقبای برند آشنایی لازم را پیدا کرده و روندهای تجاری و ارزش محصول را شناسایی کنند. در کنار وظایف اشاره شده یک مشاور تبلیغاتی میتواند ممیزیهای داخلی را انجام داده تا نیازها و اهداف واحدهای یک شرکت نیز هماهنگ شوند.
مشاوران تبلیغاتی طی تحقیقات خود به تدوین استراتژی کلی برند میپردازند و حتی میتوانند طراحی آرم و بسته بندی، قیمت گذاری، تعیین سطح، کمپینهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی خدمات به مشتریان و در نهایت تاثیری گذاری آن بر روی مشتری را بررسی کنند. تصمیمات یک مشاور تبلیغاتی میتواند شامل توزیع یک محصول در منطقهای خاص، شناسایی بهترین رسانه به جهت انجام تبلیغات و چگونگی شکل گیری پیامهای محصول به جمعیت مختلف مردم را نیز شامل شود.

معرفی خلاصهای از وظایف یک مشاوره تبلیغاتی
به طور خلاصه میتوان وظایف یک مشاوره تبلیغاتی را بدین صورت عنوان کرد:
ماهیت و اهداف شرکت را به خوبی درک کند.
تنگناهای موجود را مورد بررسی قرار دهد.
به درک مشتری دسترسی پیدا کرده و نیاز آنها را رفع کند.
استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی را برنامه ریزی کند.
در خصوص رقبا مطالعه لازم را داشته باشد.
تجربه خدمات به مشتری را بهبود ببخشد.
مشاوره تبلیغات باید بتواند برنامهها و خدمات کلی مشتری را با توجه به تجربهای که تا به حال کسب کرده است در زمان فروش محصولات و بعد از آن برنامه ریزی و طراحی کند تا این کار بتواند به برند کمک کند مشتریان موجود به مشتریان وفادار تبدیل شوند.
ارزشمند سازی برندها با کمک برندینگ به چه معناست؟
نام تجاری شما به مانند یک منبع با ارزش برای شما عمل میکند. شرکتهایی که دارای برندهای قدرتمند هستند همیشه به دلیل نام تجاری و اعتباری که در زمانهای گذشته کسب کردهاند فروش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال نام تجاری “کوکاکولا” به تنهایی با کسب ۷۸ میلیارد دلار به عنوان یکی از برندهای مشهور در سال ۲۰۱۲ شناخته شد و در بین ۱۰۰ برند برتر جهان قرار گرفت.
زمانی که نام تجاری قدرتمندی داشته باشید این نام میتواند بیش از ارزش ترکیبی سایر داراییهای موجود برای شما ارزشمند باشد. به دلیل ارزشهای ذاتی که برخی از نامهای تجاری دارند، بازاریابها گاهی استدلال میکنند که هدف اصلی از تبلیغات “برندسازی” است.

آشنایی با برندینگ کسب و کارهای کوچک
خوشبختانه با تشکر از اینترنت و تکنیکهای بازاریابی به صورت دیجیتال که در حال حاضر برای تمامی مشاغل کوچک و بزرگ و بدون توجه به اندازه کسب و کار قابل دستیابی است تمامی مشاغل میتوانند از مزیتهای برندینگ بهرهمند شوند. در طول تاریخ با انجام تبلیغات گسترده، نامهای تجاری بزرگ توانستند جایگاه خود را پیدا کنند و حال نوبت کسب و کارهای کوچکتر است تا به فکر معرفی خود و برند خود به مردم باشند.
البته این مورد را باید بیان کرد که در کنار کسب و کارهای کوچک، برندهای مشهور نیز از این تکنیکهای جدید بازاریابی بی بهره نبودهاند و توانستند با قدرتمندی اینترنت کماکان به عرضه محصولات خود به صورت آنلاین نیز بپردازند. اگر دارای کسب و کارهای کوچک هستید میتوانید از همین حالا شروع کنید و با جمع آوری اطلاعات از شبکههای اجتماعی پربازده به فروش محصولات خود با بازدهی بیشتر بپردازید.
یکی از جمله شرکتهای تبلیغاتی قدرتمندی که در حال حاضر در زمینه مشاوره تبلیغاتی به شرکتهای کوچک و بزرگ خدمات رسانی میکند، شرکت تبلیغاتی سیبل نام دارد. شرکت تبلیغاتی سیبل میتواند در زمینه تبلیغات و خدمات سایت به شما کمک کرده و در صورتی که میخواهید حضوری قدرتمند را در دنیای کسب و کارهای اینترنتی داشته باشید میتوانید از راهنماییهای مشاوران با سابقه و مطمئن این شرکت بهرهمند شوید تا به بهترین شیوه شما را راهنمایی کنند.
با کمک شرکت سیبل میتوانید یک طراحی سایت زیبا با وردپرس داشته باشید، به سرعت در نتایج گوگل راه پیدا کرده و بالاتر از رقبای خود قرار گیرید، از شبکههای اجتماعی مناسب برای معرفی برند و تبلیغات اینترنتی خود بهرهمند شوید و در نهایت با مشتریان بالقوه خود آشنا شده و به افزایش فروش در کار خود دست پیدا کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری
به جهت انجام برندینگ و تبلیغات اینترنتی باید از مشاوره تبلیغات در زمینه کسب و کار خود بهرهمند شوید تا با سرعت بیشتر در بین کسب و کارهای اینترنتی جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و به اهداف بلند مدت آن هم در مدت زمان کم دست پیدا کنید.
راهنماییهای یک شرکت مشاوره تبلیغاتی که مطمئن باشد و مشاوران آن از تجربیات بالایی بهرهمند باشند میتواند با سرعت هر چه تمام کسب و کارهای کوچک را در مدت زمان کم به موفقیتهای بسیار بزرگ برساند، شرکت تبلیغاتی سیبل میتواند تمامی امکانات گفته شده را در مدت زمان کم برای شما فراهم آورد و در تمامی مسیر مشاورههای درست و صحیحی را به جهت پیشرفت کسب و کار شما در اختیارتان قرار دهد.