مقدمه
برخلاف تصور ما، بازاریابی و تبلیغات دو امر متفاوت و مختلف است. هر دوی این مفاهیم، برای بالا بردن تعداد مخاطبان و افزایش فروش محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. نتیجه استفاده از هر دوی این مفاهیم نیز یکسان است اما از مسیرهای مختلف و گوناگونی به این مقصد می رسند و از طرفی، اثر بخشی و ماندگاری متفاوتی را نیز دارند. برای اطلاع بیشتر در مورد این مفاهیم می توانید در مورد شباهتها و تفاوتهای بازاریابی و تبلیغات بیشتر تحقیق کنید.
تفاوت شرکت های بازاریابی و آژانس های تبلیغاتی در جهان
برخلاف تصور بسیاری از مردم که تبلیغات و بازاریابی را یکی می دانند، این دو مفهوم اگرچه در نهایت به یک نتیجه می رسند، اما مسیرهای متفاوتی برای رسیدن به هدفشان دارند. هیچ کسی نمی تواند نقش حیاتی تبلیغات و بازاریابی را در افزایش فروش و به سود رسیدن یک شرکت نادیده بگیرد. در بازار پر نوسان و پر رقابت امروزی، نیاز است تا با تبلیغات یا بازاریابی مناسب و هدفمند، مخاطبان و مشتریان بیشتری را به سمت شرکت جذب کرد؛ اما برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت تفاوت شرکتهای بازاریابی و آژانسهای تبلیغاتی در جهان، قصد داریم بهترین شرکتها و آژانسها را به شما معرفی کنیم.

بازاریابی یا تبلیغات؛ از شباهتها تا تفاوت ها
همان طور که در بالا ذکر کردیم، این دو مبحث شباهتهای زیادی دارند. اگر برای افزایش فروش یا جذب مخاطب و مشتری بیشتر، هر کدام از این مسیرها را طی کنید، در نهایت به یک مقصود و نقطه خواهید رسید. در تبلیغات، یک پیام مستقیماً به مخاطب هدف منتقل میشود؛ اما هدف بازاریابی، استفاده از تمامی جنبههای تبلیغات است و به نوعی، هنگامی تر و بزرگتر به نظر می رسد. موارد زیر تنها تعدادی از تفاوتها و شباهتهای تبلیغات و بازاریابی است:
- ۱-مارکتینگ یک برنامه و پلن سیستماتیک است که تمامی بخشهای مجموعه را شامل میشود. علاوه بر آن، برای کنار هم آوردن خریدار و فروشنده، کارتینگ باید مجموعهای از فعالیتها را دنبال کند. در مقابل، تبلیغات تنها بخش کوچکی از کار بازاریابی است که یک گوشه از بازاریابی می تواند لقب بگیرد.
- ۲-آغاز و حرکت بازاریابی، باید به شکل گام به گام باشد و نمی توان تمامی مراحل آن را به یکباره اجرا کرد. اولین قدم برای شروع بازاریابی، توضیح مفصل و کامل از خدمات یا محصولات است؛ اما در تبلیغات می توانید پیام خود را از طریق روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، بیلبورد و بنرهای آنلاین منتقل کنید و گام خاصی قبل از آن وجود ندارد.
- ۳-تمامی بخشهای بازاریابی باید مستقل عمل کنند اما فعالیت آنان باید به شکلی باشد که در نهایت به هدف خاص و منتجی منتهی شود. بهترین نوع این کار را می توانید در کمپینهای بازاریابی ببینید که هدف مشخصی را دنبال می کنند. در مقابل، تبلیغات را می توان هزینه برترین و گرانترین بخش بازاریابی دانست.
- ۴-در بازاریابی، مخاطبان هدف شناخته شده و تنها برای آن دسته از مخاطبان، بازاریابی صورت می گیرد؛ اما در تبلیغات، محدوده مخاطبان بیشتر بوده و تعداد بیشتری از افراد را شامل میشود.
- ۵-هنگام انجام بازاریابی، پیامهای شخصی سازی شده ارسال میشود و برای هر طیف از مخاطبان، یک راه و روش در نظر گرفته میشود. در حالی که در تبلیغات، برای همه مخاطبان و مشتریان، از یک روش مشخص استفاده می کنند.
- ۶-در بازاریابی، پروسه انجام کار و معرفی محصول و خدمات نسبت به تبلیغات طولانیتر است. البته باید در نظر گرفته شود که ماندگاری و اثر بخشی بازاریابی بسیار بالاتر از تبلیغات است و پیام شما در ذهن مخاطب حک میشود.
- تبلیغات می تواند سرعت انتقال پیام شما را به تمامی مخاطبان سریعتر و راحتتر کند.
- ۷-تمامی شرکتهای بازاریابی، برای شروع مارکتینگ از شما لیست مخاطبان خاص و بااهمیت تان را می خواهند. این کار به آن دلیل است که بازاریابی برای مخاطبان خاص و مشتریان هدف انجام میشود. بر خلاف تبلیغات که برای تمامی مخاطبان عام و خاص برگزار می گردد.
- ۸-ارتباط در دنیای بازاریابی دو طرفه است و علاوه بر انتقال پیام شما به مشتری، پیام و نظر مشتری نیز می تواند به مست شما انتقال پیدا کند؛ اما در تبلیغات، تنها یک مسیر پیام رسانی از شما به مخاطبان وجود دارد.

انواع مختلف بازاریابی و تبلیغات قابل اجرا برای کسب و کارهای مختلف
- دیجیتال مارکتینگ: دیجیتال مارکتینگ استراتژیهای مختلفی را شامل میشود. تمام این فعالیتها به روی دستگاههای الکترونیکی مانند گوشیهای تلفن همراه و کامپیوترها اعمال میشود. دیجیتال مارکتینگ می تواند شامل موتورهای جستجو، ایمیل، سایتها و بلاگ شود.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: این نوع تبلیغات و بازاریابی، زیر مجموعهای از دیجیتال مارکتینگ است و می تواند شامل استفاده از شبکههای مجازی مانند فیسبوک و توییتر شود. البته این بازاریابی در ایران بیشتر شامل تلگرام و اینستاگرام میشود که مخاطبان بیشتری را در خود دارد. در بخشی از این نوع تبلیغات، می تواند استفاده از اینفلوئنسرها نیز قرار گیرد.
- بازاریابی جهانی: کمپانیهای بزرگ و جهانی، برند خود را در فضای وب منتشر می کنند و سعی دارند تا از همه نقاط جهان برای خود مخاطب دست و پا کنند. این بخش می تواند شامل استراتژی هایی برای جذب مخاطب محلی، منطقهای، ملی و جهانی شود.
- بازاریابی ارتباطی: بازاریابی ارتباطی آن است که شما بین مخاطبان خاص خود، یعنی مشتریان وفادار، مشتریان راضی و خوشنود یا مشتریان بلند مدت خود، برنامهای را اجرا کنید.
- مدیریت برند: مدیریت برند باید به شکلی باشد که ارتباطی را میان برند شرکت و مخاطبان ایجاد کند. در طراحی برند باید مجموعهای از ویژگیها مانند طراحی، لوگو، شعار و … در نظر گرفته شود. برای طراحی برند باید ویژگیها و مزیتهای رقابتی و بازار هدف نیز در نظر گرفته شود.
- توسعه محصول: در این بخش معمولاً توسعه فروش برای یک محصول قدیمی یا محصول جدید نظر گرفته میشود. با معرفی جنبههای مختلف یک محصول، سعی در افزایش فروش در این بخش دارند. معرفی محصول یا خدمات باید به گونهای باشد که هر مخاطب هدفی را شامل شود.

معرفی شرکتهای بازاریابی برتر دنیا
- SEO Inc: کمپانی سئو به روی بهبود عملکرد سایتها و شرکتهای مختلف به روی فضای وب فعالیت می کند و خدمات مختلفی را در این حوزه به مشتریان خود پیشنهاد می دهد. این شرکت در کشور آمریکا و شهر سن دیگو فعالیت می کند. از مهمترین خدمات ارائه شده این شرکت می توان سئو و بهینه سازی سایت، تبلیغات کلیکی، مدیریت شبکههای اجتماعی، تولید محتوای سئو شده، توسعه مجازی و وبسایت، حذف بک لینکهای خراب، بهبود عملکرد موبایلی و بهبود خدمات اشاره کرد. تمرکز این شرکت بیشتر به روی خدمات اینترنتی و آنلاین است و می تواند با بهبود عملکرد شما در فضای شبکههای اجتماعی، مخاطبان بیشتری را به سوی شما جذب کند. ویژگی مهم این شرکت در مقایسه با شرکتهای دیگر در آن است که با بررسی و شناخت کامل فعالیتها و برند شما، بهترین راهکارها برای توسعه و بهبود عملکرد شما در فضای وب به شما داده میشود. استراتژیهای پیشنهاد این شرکت، تماماً شخصی سازی شده بوده و با در نظر گرفتن تمامی جوانب شرکت شما، بهترین انتخابها پیش رویتان گذاشته خواهد شد. کمپانی سئو بر این عقیده است که هر مشتری، یک هویت خاص است و باید برای آن کارهای خاصی صورت بگیرد. از مشتریان سرشناس این شرکت می توان به ۲۰th Century Fox، Foxit، Teleflora، IGN و WeddingWire اشاره کرد.
- Distilled: شرکت Distilled با کنار هم آوردن متخصصان و افراد حرفهای، در حوزه بهبود عملکرد سایتها و شبکههای مختلف اجتماعی و بازاریابی شرکتهای فعال، کار می کند. Distilled یک آژانس بازاریابی آنلاین است و با استفاده از دانش و ابزارهای مختلف، کسب و کارهای مختلف را در تمامی بخشها و فرم ها، بهبود می بخشد. این شرکت تمرکز خود را به روی تولید محتوای خلاقانه و ایجاد و راه اندازی کمپینهای آنلاین دیجیتال مارکتینگ گذاشته است. از خدمات کلیدی و اصلی شرکت Distilled می توان به سئو و بهینه سازی، بازاریابی محتوایی، تجارت الکترونیک، تبلیغات کلیکی، لینک سازی داخلی و خارجی، تست عملکردی، آمار دهی و تحلیل، طراحی و اجرای کمپینهای مختلف دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد. مهم ترین ویژگی و تمایز این شرکت با دیگر شرکتهای فعال در حوزه بازاریابی، پرسشهای تمام نشدنی و بررسی همیشگی فعالیتهای شرکت است که در هر لحظه جز به جز شرکت شما را بررسی و واکاوی می کند. همچنین می توانید جدیدترین دستاوردها و یافتههای آموزشی شرکت را در بلاگ آنها بخوانید و با فعالیتهای آنها آشنا شوید. از مشهورترین مشتریان و همکاران شرکت Distilled می توان به ebay، Red Bull، Zoopla، Grovo و Rasmussen College اشاره کرد.

معرفی آژانسهای تبلیغاتی برتر دنیا
- Ogilvy & Mather: در دنیای امروزی که بسیاری از کسب و کارهای جدید و نوپا شروع به کار کردهاند، نمی توان بدون تبلیغات، معنی و مفهوم برندسازی را اجرا کرد. شرکت Ogilvy یکی از شرکتهای مطرح فعال در حوزه تبلیغات است که تجربه سالهای زیادی را در این حوزه دارد. این شرکت از سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را در نیویورک آغاز کرد و اکنون یکی از مطرحترین شرکتهای حوزه تبلیغات به شمار می آید. تمرکز فعالیت شرکت به روزی برند سازی و بحث هویت برند است و می کوشد تا تمام مشتریان خود را به اندازهای که باید مطرح کند. به عقیده Ogilvy، برند می تواند ارتباط ساز و فرصتی برای رشد باشد. از مشتریان مطرح Ogilvy می توان به شرکت آرایشی و بهداشتی داو، آدیداس، ویتل، برگر کینگ، کوکا کولا و کارخانه خودرو سازی هوندا اشاره کرد. Ogilvy با به وجود آوردن راههای متفاوت تبلیغات، اعم از فیزیکی و مجازی، مشتریان خود را در سراسر جهان مطرح می کند. از کارهای جدید این شرکت می توان به راه اندازی تبلیغات واقعیت مجازی برای شرکت کوکا کولا نام برد. Ogilvy همچنین جوایز متعددی را از جشنوارههای مختلف تبلیغاتی برای ساخت کلیپهای تبلیغاتی مطرح و پربازدید دریافت نموده است.
- Mullen Lowe: آژانس تبلیغاتی Mullen Lowe توسط جیم مولن در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد و از آن زمان توانسته اعتبار زیادی را برای خود دست و پا کند. بر اساس شعار این شرکت، تمرکز Mullen Lowe به روی تعریف هر روزه و همیشگی تبلیغات است. به این شکل که با بررسی مداوم و همیشگی مبحث تبلیغات و اهداف تبلیغاتی شما، بهترین انتخاب را به شما ارائه می دهد. مولن یکی از ۱۰ شرکت خلاق در زمینه تبلیغات دنیاست و همکاران مهمی مانند نتفیلیکس و Earn Your Power دارد. این شرکت توانست جایزه آژانس تبلیغاتی خلاق سال ۲۰۱۶ را در هند دریافت کند. از مشتریان مطرح شرکت مولن می توان به گوگل، آکورا، Zappos، قرن ۲۱، ۴Seasons و JetBlue اشاره کرد. جذابیت و ویژگی مهم کار Mullen Lowe در آن است که در تمام تبلیغات خود، شعار تبلیغاتی و تگ لاین به خصوصی را استفاده می کند و همراه کردن این شعار و هشتگ اختصاصی، فضای اینترنت را به سمت برند مورد نظر سوق می دهد. از مهمترین فعالیتهای Mullen Lowe می توان به تولید محتوای خلاقانه، طراحی استراتژی برند، طراحی و راه اندازی شبکه مجازی، آمارگیری و ارتباط با مشتریان اشاره کرد.

نتیجه گیری
در بازار امروز تجارت الکترونیک، نمی توان بدون داشتن برنامه بازاریابی و تبلیغات مناسب دوام آورد. شرکتهای بازاریابی و آژانسهای تبلیغاتی زیادی در دنیا وجود دارند که خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه می دهند. هر کدام از این شرکتها می توانند با راه اندازی برنامههای تبلیغاتی و کمپینهای بازاریابی مختلف، فروش و تعداد مخاطبان شما را بالاتر ببرند و برند شما را شناخته شدهتر کنند. اطلاع از برنامهها و خدمات هر کدام از این شرکتها می تواند بسیار مهم باشد زیرا بسته به ماهیت شرکت شما و نوع تبلیغ و کمپینی که نیاز دارید، می توانید خدمات گوناگونی را دریافت کنید. اینکه بتوانید شرکتهای فعال در اطراف خود را با بهترین شرکتها و آژانسهای جهانی مقایسه کنید، به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری را داشته باشید. در راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی، حتماً میزان اثر بخشی و تأثیر گیری مخاطبان را در نظر داشته باشید و علاوه بر آن، سعی کنید تا زمان مورد نیاز برای طی شدن پروسه تبلیغات را در نظر بگیرید.