جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی سایت وردپرس

با وردپرس آشنا شوید

وردپرس چیست؟ ساده‌ترین روشی است که بتوانید در کمترین زمان طراحی سایت دلخواه خود را انجام دهید. از وبلاگ‌های شخصی گرفته تا سایت‌های بزرگ همراه با فروشگاه‌ها همه با وردپرس قابل طراحی هستند. شاید جالب باشد که بدانید ۳۷.۶ درصد از کل وب سایت‌های اینترنتی با وردپرس ساخته شده‌اند؛ و احتمالاً یک چهارم وب سایت هایی که روزانه از آن‌ها بازدید می کنید توسط WordPress ایجاد شده اند. آیا شما نیز قصد طراحی سایت با وردپرس را دارید؟ می توانید با داشتن یک وب سایت وردپرسی در کمترین زمان محصولات و تبلیغات خود را به نمایش بگذارید. حتی بدون دانستن برنامه نویسی نیز می توانید قالب‌ها و چیدمانی متفاوت ارائه دهید و بخش‌های مختلف و جذاب برای مخاطبان خود ایجاد کنید! با ما همراه شوید تا زیر و بم وردپرس را بررسی کرده و به شما بگویم چرا انتخاب آن برای طراحی سایت مناسب است.

وردپرس به زبان ساده، ابزاری ساده و محبوب برای ایجاد وب سایت‌ها است. اگر بخواهیم از نقطه نظری فنی‌تر به آن نگاه کنیم، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز (open-source) که دارای تحت GPLv2 به فعالیت می پردازد. منبع باز بودن آن به این معنی است که هر کسی می توان از نرم افزار وردپرس به صورت رایگان استفاده یا آن را اصلاح کند. یک سیستم مدیریت محتوا اساساَ ابزاری است که مدیریت جنبه‌های مهم وب سایت شما (برای مثال محتواهای خدماتی، تبلیغاتی و محصولات شما) را به بدون نیاز به دانستن برنامه نویسی، آسان می کند. با وردپرس چه وب سایت‌های را می توان ایجاد کرد؟ سالها پیش، وردپرس ابزاری بود که تنها برای ایجاد وبلاگ‌ها استفاده میشد. امّا خیلی زود ریشه‌های خود را گسترش داد و تبدیل به سیستم مدیریتی بزرگی شد با افزونه‌ها و قالب‌های مختلف.

به عنوان مثال، وردپرس اکنون نه تنها تعداد زیادی سایت و وبلاگ تجاری و شخصی را ایجاد می‌کند، بلکه محبوب‌ترین راه برای ایجاد فروشگاه‌های الکترونیکی نیز هست! با وردپرس می توانید:

وب سایت‌های تجاری

فروشگاه‌های مجازی

وبلاگ

پورتفولیو (Portfolios)

رزومه

فروم

شبکه‌های اجتماعی

سایت‌های بازی

و…

را به راحتی ایجاد کنید. به طبع هزینه‌های ساخت و طراحی وب سایت با وردپرس نسبت به هزینه‌های ساخت و طراحی یک وب سایت همراه با بک اندی متفاوت، کمتر است. قالب‌ها و افزونه‌های آن نیز نسبت به هزینه هایی که پرداخت می کنید امکانات بی‌شماری را در اختیار شما قرار می دهند. از قالب‌های جذاب و متفاوت گرفته تا افزونه‌های امنیتی، همگی در اختیار شما خواهند بود تا بدون نیاز به برنامه نویسی بتوانید محتوا و محصولات خود را به کاربران اینترنت معرفی کنید.

 

تفاوت میان WordPress.com و WordPress.org در چیست؟

شاید شما نیز با این دو دامنه رو به رو شده باشید و بخواهید با تفاوت‌های آن آشنا شوید. ما در اینجا به طور خلاصه تفاوت‌های آن را بیان خواهیم کرد:

وب سایت WordPress.org سایتی است که امکان میزبانی وب سایت‌ها مختلف همراه با نصب رایگان وردپرس به صورت منبع باز برای کاربران ایجاد کرده است.

در مقابل WordPress.com یک سرویس درآمدزایی است که توسط WordPress.org ایجاد شده است. استفاده از آن راحت است امّا انعطاف پذیری و هاستینگ را ندارد.

اغلب اوقات، وقتی مرم به «وردپرس» اشاره می کنند، منظور آن ها وردپرسی است که امکان میزبان (hosting) در آن وجود دارد و آن دامنه.org است. اگر قصد دارید یک وب سایت با انعطاف پذیری کافی داشته باشید WordPress.org بهترین گزینه است.

تنها کاری که برای شروع کار با وردپرس نیاز است انجام دهید خرید نام دامنه و دریافت فضایی در اینترنت توسط وب سایت‌های سرویس دهنده هاستینگ، است.

 

چرا باید از وردپرس استفاده کنید؟

علاوه بر آنکه وردپرس رایگان و منبع باز است و امکان مختلفی را برای کاربران و برنامه نویسان وب ایجاد می‌کند. این امکان را فراهم می کند تا شما بتوانید وب سایت خود را به دلخواه خود طراحی و چیدمان کنید. برای طراحی قالب وردپرس شاید نیاز باشد کمی با کد نویسی آشنا شوید. نه در حد حرفه‌ای بلکه در حدی که بتوانید تغییرات دلخواه خود را در هر زمان که بخواهید اعمال کنید. با این وجود نگران این بخش نباشید، اگر در طراحی ظاهر و قالب وردپرس به مشکلی برخوردید می توانید از شرکت تبلیغاتی سیبل کمک بگیرید.

پس از نصب وردپرس، شما چندین قالب پیش فرض در اختیار خواهید داشت! یعنی قالب‌های کاملاً رایگان و این یکی از مزیت‌های وردپرس محسوب می‌شود. بعلاوه قالب‌های رایگان متنوعی در سایت وردپرس وجود دارد. امّا اکثر این قالب‌ها چیدمان و طراحی انعطاف پذیری ندارند و شاید با آنچه شما مد نظر دارید متفاوت باشند. با رفتن به بخش نمایش > پوسته‌ها می توانید آن‌ها را مشاهده کرده و یا تغییر دهید.

برای طراحی ظاهر و قالب باید ابتدا تصمیم بگیرید هر بخش در چه محلی قرار می‌گیرد، صفحه اصلی شما چه ظاهر خواهد داشت؟ صفحه‌های فرعی مانند پست ها، گالری، صفحه محصولات و … که قصد دارید در وب سایت داشته باشید نیازمند چیدمانی مشخص هستند. پس با یک کاغذ قلم کار خود را آغاز کنید. سپس چیدمان و طرح دلخواه خود را به وسیله یک ویرایشگر کد تبدیل به قالب وردپرس کنید. شاید این مرحله کمی سخت به نظر رسد. سپردن این مرحله به متخصصان باعث می‌شود تا در زمان و انرژی خود صرفه جویی بزرگی کرده باشید.

امّا از قالب‌های شخصی سازی شده که بگذریم، می رسیم به قالب‌های آماده! تعداد آن ها امروز آن قدر زیاد است و از تنوع بالایی برخوردار هستند که هر وب سایتی می تواند قالبی متفاوت از دیگری داشته باشد. همچنین قالب‌های آماده این امکان را به شما خواهند داد که چیدمانشان را به سبک و سلیقه خود تغییر دهید.

نصب قالب وردپرس بسیار آسان است، با این حال شرکت تبلیغاتی سیبل آماده است تا در تمام مراحل شما را راهنمای و کمک نماید. در ادامه به برخی از توابع اصلی وردپرس اشاره خواهیم کرد چرا که دانستن آن‌ها برای استفاده و نصب افزونه‌های گاهی لازم است و اگر بخواهیم افزونه و قالب‌های پیشرفته‌ای را استفاده کنید بهتر است با آن‌ها آشنا باشید.

 

توابع وردپرس

فایل‌های وردپرس از توابع مفید و کاربردی PHP استفاده می کنند. برخی از این توابع، به عنوان الگوهای پیش فرض تعریف می شوند، به خصوص در طراحی قالب‌های وردپرس از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود. برخی دیگر نیز در کاربرد افزونه‌های مفید واقع می شوند. بسیاری از عملکردهای اصلی وردپرس در زمینه طراحی قالب و افزونه‌های که در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌گیرند شامل این توابع می‌شوند. شاید، شما زمان کافی برای یادگیری PHP نداشته باشید یا هدف از طراحی وب سایت برای شما صرفاً فروش محصولات و خدمات باشد، در نتیجه ما اینجا لیستی از توابع مهم برای داشتن یک سایت حرفه‌ای و استاندارد را برای شما تهیه کرده ایم.

توابع مهم در طراحی قالب و پوسته:

تابع نمایش عنوان the_title

تابع نمایش لینک پست the_permalink

نام نویسنده the_author_name

تعداد دیدگاه‌های ارسالی comments_number

دسته بندی مطالب the_category

نمایش برچسب‌ها the_tags

تابع نمایش تاریخ انتشار محتوا the_time

زمان به‌روزرسانی محتوا the_modified_date

تابع نمایش توضیحات the_content

تابع نمایش تصویر اصلی یا شاخص the_post_thumbnail

تابع فراخوانی هدر get_header

اضافه کردن بخش فوتر get_footer

اضافه کردن ساید بار get_sidebar

و…

تمامی توابع گفته شده به صورت کد‌های PHP برای طراحی قالب ها، پوسته و افزونه‌های استفاده می شوند.

 

امنیت وردپرس چطور و چگونه؟!

امنیت وردپرس موضوعی است که برای هر صاحب وب سایتی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. گوگل روزانه حدود ۱۰ هزار وب سایت به دلیل داشتن بدافزار و هر هفته ۵۰ هزار وب سایت را به دلیل فیشینگ وارد لیست سیاه خود می‌کند. اگر در مورد وضعیت وب سایت خود جدی هستید، پس باید به بهترین شیوه‌های امنیتی وردپرس توجه کنید.

در حالی که نرم افزار و هسته اصلی وردپرس بسیار ایمن است و به طور مرتب توسط صد‌ها نفر از برنامه نویسان مورد بازرسی قرار می‌گیرد، با این حال شما نیز باید به طور فردی مراقب وضعیت وب سایت و ایمن سازی آن باشید. در سیبل ما اعتقاد داریم که بررسی مسائل امنیتی فقط به منظور رفع ریسک نیست، بلکه می خواهیم خطرات احتمالی آینده را نیز کاهش دهیم. اقدامات زیادی برای بهبود امنیت وردپرس وجود دارد که تمامی موارد توسط تیم فنی ما انجام می شوند.

چرا امنیت وب سایت وردپرس از اهمیت بالای برخوردار است؟

یک سایت هک شده می تواند صدمات جدی به اعتبار، درآمد و کسب و کار شما وارد کند. هکرها می توانند اطلاعات کاربران، گذرواژه‌های آن ها را سرقت کرده و روی وب سایت شما نرم افزارهای مخرب را نصب کنند. بدتر از آن، شاید مجبور شوید به هکرها باج دهید تا مجددا بتوانید به وب سایت و اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.

چند مورد اساسی برای داشتن وب سایت وردپرسی امن:

به روز نگاه داشتن وب سایت وردپرس

رمز‌های کاربری قوی و کنترل سطح دسترسی کاربران

نقش و اهمیت هاستینگ‌های وردپرس

بک آپ گیری به موقع از وب سایت

نصب افزونه‌های امنیتی

فعال کردن فایروال‌های اپلیکشن‌های وب

پاک کردن افزونه‌های که کاربردی ندارند

تغییر به سمت SSL/HTTPS

تغییر نام کاربری admin به نامی قوی‌تر

غیرفعال کردن بخش‌های قابل تغییر و حالت Edit

غیر فعال کردن برخی توابع PHP

کنترل تعداد تلاش برای ورد به سایت

اضافه کردن تایید هویت دو عاملی

غیر فعال کردن XML-PRC در وردپرس

محبوبیت وردپرس در میان فارسی زبانان

شاید یکی از دلایلی که وردپرس به این میزان میان فارسی زبانان محبوب شده است تلاش بی وقفه برنامه نویسانی است که از ابتدا آن را به زبان فارسی برگردانند و هر روز نیز تلاش می کنند تا آن را با آخرین امکانات هسته اصلی سیستم مدیریت محتوا وردپرس هماهنگ کنند. متن باز بودن و رایگانی آن نیز ویژگی‌های است که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. در حال حاضر وب سایت‌های بسیاری در زمینه نصب و آموزش وردپرس فعالیت می کنند. وب سایت سیبل نیز آماده آن است که شما را در راستای داشتن یک وب سایت حرفه‌ای و جذاب همراهی کند.

دلایل محبوبیت وردپرس میان فارسی زبانان:

امکان نصب رایگان

داشتن یک وب سایت حرفه‌ای با کمترین هزینه

سرعت در نصب و امکان استفاده از آن

وجود منابع زیاد وردپرسی

پشتیبانی و خدمات دهی بالا

امکان ایجاد قالب و پلاگین‌های اختصاصی

ساخت فروشگاه حرفه‌ای

 

آیا شما نیز باید وب سایت وردپرسی داشته باشید؟

شاید هنوز پس از خواندن این متن مطمئن نباشید که آیا استفاده از وردپرس پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود یا خیر. یا می توان به امنیت آن اطمینان کرد. اگر چنین مواردی هنوز شما را دو به شک کرده است، می توانید با تماس به شرکت تبلیغاتی و خدماتی سیبل مشاوره دریافت کنید. مشاوران سیبل شما را راهنمای خواهد کرد که آیا وب سایتی که مد نظر دارید در فضای وردپرس قابل ایجاد شدن هست یا خیر. هزینه‌های احتمالی نصب، قالب اختصاصی و … نیز دریافت مشاوره قابل محاسبه هستند.

امّا واقعا چرا وردپرس را انتخاب کنیم؟ اولین چیزی که می تواند شاهد و گواه این باشد که استفاده از وردپرس مفید بوده است، نگاهی به نظرات کاربران است. علاوه بر آن، رشد استفاده و تمایل افراد به سمت وردپرس نیز می تواند از نشانه‌های دیگر آن باشد. در سال ۲۰۱۷، در میان سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس ۵۹% از سهم محبوبیت و کاربری را دریافت کرد. در حالی که جوملا تنها ۷% و Drupal تنها ۵% محبوبیت و کاربری را داشته اند. انعطاف پذیری بالای آن، امکان استفاده از آن برای تمامی افراد و نه فقط برای توسعه دهندگان و هزینه‌های کم آن همگی دلایلی هستند برای انتخاب وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای شما. شرکت تبلیغاتی سیبل، در زمینه تبلغیات و خدمات سایت فعالیت نموده و خدمات طراحی سایت با وردپرس را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

جهت ارتباط مستقیم و مکاتبه با آژانس تبلیغاتی سیبل می توانید از روش های تماس زیر استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید