۱۵ مزیت سئو که باید بدانید
در دنیای امروز که همه چیز به سمت تکنولوژی و اینترنت گام نهاده و بهخصوص با شرایط و خانه نشینی اجباری که در اثر بیماری کرونا به وجود آمده است که موجب آنلاین شدن بخش اعظمی از زندگیهایمان شده، دیده شدن و متمایز بودن، تنها راه جذب مخاطب در فضایی مثل اینترنت است. اگر صاحب وب سایتی هستید و یا کسب و کارتان را از طریق اینترنت به پیش می برید، احتمالا واژهی «سئو» به گوشتان خورده است. قوانین سئو به شما کمک می کنند تا برای وب سایت خود مخاطب بیشتری جذب کنید و بهتر و بیشتر دیده شوید. در ادامه به برخی نکات مهم در این رابطه خواهیم پرداخت.

سئو به چه معناست؟
قبل از آن که بخواهیم مزایای سئو را برشماریم، بهتر است در ابتدا بیشتر با مفهوم آن آشنا شویم.
سئو (SEO) کلمهای اختصاری برای search engine optimization، به معنای بهینه سازی موتور جست و جوگر است که در واقع هدف آن افزایش کمیت و کیفیت ترافیک بازدید وب سایت شماست. به زبان سادهتر، اقداماتی است که انجام میشود تا وبسایت شما هنگام جست و جوهای اینترنتی در ردیف بالاتری نمایش داده شود. هنگامی که شخصی موضوعی را در موتورهای جست و جوگر نظیر گوگل، بینگ یا یاهو سرچ می کند، این موتورها سعی می کنند تا با استفاده از دادهای که شخص جست و جوگر در اختیارشان گذاشته و همچنین الگوریتمی که برای آنها تعریف شده است، نزدیکترین و دربرگیرندهترین لینکها را برای او به نمایش بگذارند. هدف سئو این است که کاری کند تا وبسایت شما جزو اولینهای این لیست باشد. حالا سوال اینجاست که چگونه و با دانستن چه نکاتی می توانیم به این هدف برسیم؟

- یک کلمهی کلیدی انتخاب کنید
چیزی که همه کس و همه جا در گوش شما می خواند این است که باید یک کلمهی کلیدی انتخاب کنید ولی هیچکس نمی گوید چگونه؟! انتخاب کلمهی کلیدی شما باید بر اساس تحقیق روی مخاطبین هدفتان باشد. بهترین راه برای شروع این پروسه در نظر گرفتن نوعی پروفایل برای بررسی رفتارها و انتخابهای خریداران است. هر کدام از این پروفایلها با نشان دادن تقاضای مشتریان و حوزههای علاقه مندی آنها به شما کمک می کند تا رفته رفته بتوانید مخاطبین هدف خود و علایق و سلایق آنها را بشناسید. از خودتان دربارهی مخاطبینتان سوال بپرسید تا بتوانید شخصیت آنها را شناسایی کنید. سوالاتی مثل: آنها به چه چیزهایی علاقه دارند؟ در چه زمینهای نیاز به کمک دارند؟ چطور می توانم راهکاری ارائه دهم؟ بعد از این که شخصیت مخاطبان خود را شناسایی کردید و متوجه شدید که چطور کسب و کار شما می تواند به کمک آنها بیاید، وقت انتخاب کلمات کلیدی است.کلمات کلیدی را بر اساس این سه فاکتور انتخاب کنید:
۱) میزان جستوجوی ماهانه برای یک کلمهی خاص
۲) درصد دشواری رتبه بندی یک سری کلمات خاص
۳) عناوینی که مخاطبانتان جست و جو می کنند.
علاوه بر این سه توصیهی کلی، همیشه به موضوعات روز هم توجه داشته باشید چرا که می توانند در مدت کوتاهی که روی بورس هستند بازدید سایت شما را افزایش دهند. نکته مهم این است که به کلمات کلیدی از دید مخاطبینتان نگاه کنید تا قادر باشید کلماتی مفیدتر و بهتر انتخاب نمایید.
- عنوان صفحه را بهبود ببخشید
نوشتن یک عنوان خوب برای صفحهی وبسایتتان، کمک شایانی به بهتر دیده شدن آن می کند. این عناوین اصولا دو دسته هستند.
۱) عناوین تگ شدهی «اچ تی ام ال» که همان عناوینی هستند که ابتدا و در لیست نمایش داده می شوند.
۲) سر تیتر اصلی که در خود صفحه مشاهده میشود.
از بین این دو، مشخصا اولی مهمتر است ولی این بدان معنی نیست که از خیر دومی بگذریم! بلکه برای رسیدن به یک رتبهی مناسب در لیست، باید هر دوی آنها را بهبود ببخشیم.
سعی کنید عناوین را طوری بنویسید که مخاطبین را به کلیک ترغیب کند، همیچنین به اندازهی کافی از کلمات مربوط استفاده کنید تا به مخاطبین اطمینان ببخشید که اینجا باید به دنبال هدفشان بگردند. عناوینی که مینویسید بهطور مستقیم روی میزان «کلیک خوری» وبسایتتان تاثیرگذار است پس سعی کنید از کلمات کلیدی و عناوین خوبی استفاده کنید.
- تیترها را فراموش نکنید
علاوه بر تگهای HTML، تیترها یا «اچ تگ»ها را هم بهبود ببخشید. یک مطلب ممکن است تا یک، دو، سه و یا حتی تعداد بیشتری تیتر داشته باشد. تیتر یا تگ ۱، همان عنوان وب سایت شماست و شمارههای بعدی به عنوان زیرتیتر شناخته می شوند. اصولی نوشتن این تیترها، به طرز چشمگیری به بیشتر دیده شدن وب سایت شما کمک می کند. هنگام نوشتن این تیترها باید دقت کنید که از کلمات کلیدی استفاده نمایید و آنها را طوری بنویسید که بیانگر درون مایهی وب سایتتان باشد.
زیرتیترها نیز باید به گونهای نوشته شوند که مخاطبتان را در جست و جو در مطالب کمک کنند. پس سعی کنید از کلمات کلیدی در آنها بهصورت هدفمند و زمانی که واقعا پاسخ گوی آن نیاز هستند استفاده نمایید.
- به بهینه سازی تصاویر و دادههای چند رسانهای نیز توجه کنید
علاوه بر تصاویر، ویدئوها، گیفها، پادکستها و اینفوگرافیکها، همه و همه، نیاز به بهینه سازی دارند.
- ۳ مرحلهای که برای بهینه سازی تصاویر باید از آنها عبور کنید اینگونه هستند:
۱) اسم فایل را طوری انتخاب کنید که شامل کلمات کلیدی اصلی باشد.
۲) برای سریعتر لود شدن عکس، سایز آن را کمتر کنید.
۳) از کپشنهای توصیفی که شامل کلمات کلیدی هم می شوند استفاده کنید.
- ۴ مرحله برای بهینه کردن ویدئوها:
۱) ویدئوها را در فرمتهای MPG, WMV, MOV, MPEG, ذخیره کنید تا موتورهای جست و جوگر راحتتر آنها را بیابند.
۲) از سایت هایی نظیر یوتیوب در وب سایتتان ویدئو قرار دهید تا هنگام جست و جوی ویدئو قابل مشاهده باشند.
۳) یک سایت مپ XML بسازید تا موتورهای جست و جو راحتتر ویدئوی شما را بیابند.
۴) در اسم گذاری ویدئوها از هشتگ و کلمات کلیدی استفاده کنید.
- ۳ مرحلهی بهینه کردن فایلهای صوتی:
۱) عنوان و شرح مطلبی برای فایل صوتی بنویسید که شامل کلمات کلیدی و هدف فایل صوتی باشد.
۲) برای نام گذاری از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
۳) از فایلهای صوتی با کیفیت استفاده کنید.
- URL ها را شخصی سازی کنید
این کار یکی دیگر از نکات مهم سئو است که به افزایش رتبه در جست و جو، ساختار لینک و تجربهی بازدید کننده، کمک می کند.
نکات سئو برای شخصی سازی URL:
۱) در URL از کلمات کلیدی در کنار چکیدهای از عنوان استفاده کنید.
۲) از کلمات «استاپ» استفاده نکنید.
۳) مختصر و مفید باشید.
- بهبود زمان بارگذاری و پاسخ گویی
موتورهای جست و جوگر مدت زمان به اصطلاح بالا آمدن سایت و پاسخ گویی را برای تخصیص رتبههای بالا، ملاک قرار می دهند. اگر رتبههای بالایی میخواهید سایتتان باید سریع لود شود و برای نمایش در گوشیهای موبایل هم مناسب باشد. هر چقدر سایتتان دیرتر لود شود، در رتبهی پایین تری قرار می گیرید.
برای افزایش سرعت لود شدن می توانید از این راهها استفاده کنید:
۱) حجم فایلها را پایین بیاورید.
۲) از یک شبکهی توزیع محتوا استفاده کنید.
۳) کدهای سایت را بهبود ببخشید.
۴) ارجاع دهی را پاک کنید.
- برای بازدیدکنندگان یک تجربهی به یاد ماندنی بسازید
برای این منظور حتما باید از قوانین سئو پیروی کنید. بازدید کنندگان شما باید بتوانند سریعا هدف محتوای شما را درک کنند. وقتی که وارد وب سایت شما می شوند، مجموعهی کلمات کلیدی، مدت زمان لود شدن و عناوین باید این امکانات را به مخاطب بدهند تا به نحو احسن از محتوای شما استفاده کنند. سایتی که به خوبی بر اساس قوانین سئو بهینه شده، باید این سه ویژگی در کمک به مخاطب را داشته باشد:
۱) به او کمک کند تا محتوایی که دنبالش است را پیدا کند.
۲) به سرعت به محتوا دسترسی داشته باشد.
۳) راه کارهای مشابه و مرتبطی برای حل مشکل مخاطب ارائه دهد.
این عوامل باعث میشوند تا مخاطب هرچه بیشتر با مطالب وب سایت شما سرگرم شود و مدت زمان بیشتری را در آن سپری کند. این موضوع به موتورهای جست و جوگر نشان می دهد که مطالب سایت شما باارزش و مرتبط است، پس می تواند در رتبههای بالاتری دیده شود.
- یک استراتژی برای لینک شدن مطالبتان داشته باشید
لینک شدن مطالبتان یکی از قویترین راهها و در عین حال سختترین آنها برای افزایش رتبهی سایت است. لینک شدن یعنی در وب سایتهای دیگر از مطالب وب سایت شما برای ارجاع مخاطبینشان استفاده کنند. این به موتورهای جست و جو می فهماند که مطالب شما قابل اطمینان است و می تواند به عنوان منبع استفاده شود. برای گرفتن لینک باید محتواهای با کیفیت تولید کنید. اگر سایتهای پر مخاطبی نظیر Forbes یا Entrepreneur شما را لینک کنند به شدت روی رتبهی سایتتان تاثیر می گذارد.
- ابردادهها را بهینه سازی کنید
بهینه سازی ابردادهها یا همان متادیتاها کار تفسیر اطلاعات وب سایتتان را برای موتورهای جست و جوگر آسان می کند. متادیتاها مثل تگهای HTML، اولین چیزی هستند که مردم در نتایج جست و جو می بینند. متادیتاها به سه دستهی ابرعنوان، ابرشرح و ابرکیورد (کلمات کلیدی) ، تقسیم می شوند.
- محتوای با کیفیت تولید کنید
سه شاخص عمده برای رتبه دهی به وب سایتها برای گوگل، لینک، محتوا و رنک برین (Rank Brain) است. در این بین، تولید محتوای با کیفیت به اندازهی فدا کردن دیگریها ارزش دارد. ولی یک محتوای خوب چه استاندارهایی باید داشته باشد؟
۱) از لحاظ گرامری صحیح باشد.
۲) محتوا به سایت و مخاطبین مربوط باشد.
۳) برای مشکلات مخاطبین راهکار ارائه دهد.
۴) بتوان به آن به دید یک منبع نگاه کرد.
- از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید
LSI (Latent semantic indexing) ، یک بحث بسیار پیچیده در الگوریتم موتورهای جست و جو است که بین کلمات و عبارات ارتباط برقرار می کند تا محتواهایی که نمایش داده می شوند مرتبط با خواستهی مخاطب باشند. LSIها می تواند شامل انواع مترادف ها، اصطلاحات، کلمات و عباراتی مربوط به کلمات کلیدی شما باشند. در واقع هدف اصلی LSIها فضا سازی و اضافه کردن زمینه به محتوای شماست تا میزان ارتباط مطالب را بالا ببرد.
- امکان اشتراک گذاری مطالبتان در شبکههای اجتماعی را فراهم کنید
اضافه کردن امکان اشتراک گذاری مطالب شما توسط مخاطبین در شبکههای اجتماعی می تواند از دو جهت به نفع شما باشد:
۱) باعث میشود وب سایتتان بیشتر کلیک بخورد که در نتیجه موتورهای جست و جو آن را در ردههای بالاتری قرار دهند.
۲) باعث میشود بتوانید لینک شوید و افراد بیشتری به مطالب شما رجوع کنند.
- محتواهای قدیمی تان را باز نویسی کنید.
در ابتدا، این کار باعث میشود محتواهای قدیمیتان فراموش نشوند و زحماتتان به هدر نرود؛ سپس باعث میشود تا گوگل تازه و جدید بودن مطلبتان را در نظر بگیرد و در رتبه دهی را برای آنها لحاظ کند؛ در واقع هرچه مطالب جدیدتر، شانس رتبهی بالا گرفتن بیشتر. این کار می تواند با اضافه کردن اطلاعات آماری جدید، تصحیح اشکالات گرامری، استفاده از منابع جدید و… صورت بگیرد که در نهایت موجب بالا رفتن تعداد کلیک روی وبسایتتان و افزایش زمان استفاده از سایتتان توسط مخاطبین میشود.
- محتواهای تکراری را پاک کنید
همیشه سعی کنید مطالب و محتواهای منحصر به فرد تولید کنید. اگر موتورهای جست و جوگر مطالب شما را تکراری تشخیص بدهند، سعی می کنند تنها مرتبطترین آنها را نمایش دهند که این یعنی سایر محتواهای مشابه شانس دیده شدن کمتری خواهند داشت.
- بهینه سازی در جهت کسب مخاطب در منطقه جغرافیتان را فراموش نکنید
این نکته باعث میشود تا کسب و کار شما در میان همشهریها یا افرادی که با آنها در یک منطقهی جغرافیایی ساکن هستید، شناخته شود. برای این منظور حتما از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. بهطور مثال اگر یک لوله کش در تهران هستید می توانید این دو ویژگی را برای نوشتن کلمات کلیدی استفاده کنید.

ابزارهای سئو کدامند؟
علاوه بر نکاتی که به آن اشاره شد، ابزارهایی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای بهینه سازی استفاده کنید. به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- Google Search Console: مجموعهای از سرویسها برای درک دیدگاه موتورهای جست و جو نسبت به سایت شما
- SEMrush: به عنوان یک ابزار تحقیقاتی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب
- Moz Pro: مجموعهای از ابزار بهینه سازی بر پایهی روشی متکی بر داده ها
- Linkody: ابزار رهگیری سایت هایی که در آن لینک شده اید
- Link-able
- Yoast SEO
- Serpstat
- Ahrefs
آژانس سیبل
در ایران نیز شرکتهای متعددی در زمینهی سئو و کمک به هرچه بهتر دیده شدن وب سایت و کسب و کارها فعالیت می کنند که در این میان آژانس سیبل را می توان سرآمد آنها تلقی کرد. اگر به دنبال هر چه بیشتر و بهتر دیده شدن هستید، حتما سیبل را امتحان کنید. این شرکت علاوه بر سئو، در زمینههای طراحی گرافیک، طراحی موشن گرافیک، طراحی اپلیکیشن، طراحی سایت با وردپرس و غیره فعالیت دارد.