۲۰ مزیت مهم بازاریابی رسانههای اجتماعی که هر شرکتی باید بداند
چرا کسبوکار شما باید در رسانههای اجتماعی حضور داشته باشد؟ جواب کوتاه این است: چون همه حضور دارند، مشتریان شما، رقبای شما و تقریبا هر کسی. ۳.۴۸ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا در رسانههای اجتماعی فعال هستند و این رقم هرساله بیشتر میشود. برای اینکه صدای خود را به گوش مشتریان و مخاطبانتان برسانید باید در فضای مجازی حضوری فعال داشته باشید.

بههرحال، علاوه براینکه رسانههای اجتماعی یک ضرورت بازاریابی مدرن هستند، مزایایی تجاری دیگری نیز برای فعالیت در فضای مجازی میتوان متصور شد. در این مقاله به بررسی ۲۰ مزیت مهم بازاریابی رسانههای اجتماعی میپردازیم.
- آگاهی از برند (Brand awareness)
حضور داشتن در رسانههای اجتماعی، این امکان را برای مشتریان فعلی و بالقوه شما به وجود میآورد که راحتتر به شما دسترسی داشته باشند. امروزه با وجود استفاده گسترده افراد از شبکههای اجتماعی، کسبوکار شما این فرصت را دارد که با گروه بزرگی از مخاطبان در ارتباط باشد. پلتفرمهای اجتماعی همچنین یک مکان عالی برای ارائه داستان برند شما و آشناسازی مردم با نحوه فعالیت شما هستند.

- وفاداری به برند (Brand Loyalty)
رسانههای اجتماعی به برندها فرصت میدهند تا با مخاطب، ارتباط فعال و مستقیمی داشته باشند. اگر این تعاملات به طور صحیح و اصولی و مداوم صورت بگیرد، باعث شکلگیری وفاداری به برند توسط مخاطب میگردد. گرچه به طور کل کسب وفاداری مشتری زمانبر است، اما تعامل در شبکههای اجتماعی به کسبوکارها کمک میکند این اعتماد را سریعتر شکل دهند.
- افزایش ترافیک وبسایت (increase website traffic)
رسانههای اجتماعی به جذب بیشتر ترافیک وبسایت شما کمک میکنند. هر یک از پروفایلهای فضای مجازی شما، پلی است به سمت وبسایتتان و هر پست، فرصتی تازه است تا ارزشی جدید به فضای وب اضافه کنید و به دنبالکنندگانتان نشان دهید که چرا باید سایتتان را ببینند. درنهایت این بازدیدها میتواند به افزایش نرخ تبدیل کمک کند.
- بهبود رتبه موتورهای جستجو Improved Search Engine Rankings))
گرچه پستگذاری در رسانههای اجتماعی ممکن است ترافیک سایت شما را افزایش دهد، اما برای اینکه موفقیت بزرگی در این زمینه داشته باشید باید تلاش بیشتری کنید. بهینهسازی موتورهای جستجو برای بهدست آوردن رتبه بالاتر و دریافت ترافیک وبسایت بسیار مهم است. گرچه رسانههای اجتماعی به طور مستقیم رتبه موتورهای جستجو را افزایش نمیدهند، مجله Social Media Examiner بیان میکند که بیشتر از ۵۸ درصد بازاریابهایی که به مدت یک سال یا بیشتر از رسانههای اجتماعی استفاده کردهاند رتبه موتورهای جستجویشان افزایش داشته است. اگر در کلمات کلیدی حوزه فعالیتتان بتوانید در رتبههای بالایی قرار بگیرید، این باعث افزایش ترافیک وبسایت و جذب بیشتر مخاطب میشود. الان تقریبا همه برای پیدا کردن جواب سوالاتشان از گوگل استفاده میکنند و به احتمال زیاد به صفحهی ۲ رجوع نخواهند کرد چراکه در اغلب موارد جواب سوالشان را در همان صفحه اول پیدا میکنند. اگر وبسایت کسبوکار شما در رتبههای بالای نتایج جستجو حضور نداشته باشد، باید احتمالا استراتژی بهینهسازی موتورهای جستجویتان را تغییر دهید. برای اینکه بتوانید از طریق رسانههای اجتماعی رتبهی بالاتری در گوگل کسب کنید، باید محتوای باکیفیتی تولید کنید که واژگان کلیدی هدف شما را در خود داشته باشند. محتواهایی مثل وبلاگ، اینفوگرافیک، مورد مطالعه (case study)، اطلاعات کسبوکاری و تصاویر کارمندان باعث میشود پروفایل رسانههای اجتماعی کسبوکار شما معتبر و جذاب جلوه کند.
- افزایش نرخ تبدیل (Higher Conversion Rates)
وقتی کسبوکار شما بیشتر در معرض دید مشتری قرار میگیرد، نرخ تبدیل آن بالاتر میرود. هر پستِ وبلاگ، عکس، ویدئو یا کامنت ممکن است بازدیدکنندگانتان را به سمت وبسایت شرکت بکشاند و موجب افزایش ترافیک شود. بازاریابی رسانههای اجتماعی به کسبوکار شما کمک میکند تا از طریق یک عامل انسانی، تاثیر مثبتی بگذارد. وقتی برندها از طریق شبکههای اجتماعی محتوایی را به اشتراک میگذارند، کامنتی ثبت میکنند و وضعیت خود را بهروزرسانی میکنند، این باعث میشود یک شخصیت انسانی به خود بگیرند؛ و مردم اغلب ترجیح میدهند که با یک فرد دیگر معامله کنند، نه یک شرکت. بالای ۵۱ درصد از بازاریابان ادعا میکنند که با صرف زمان برای برقراری ارتباط با مصرفکنندهها، نتایج مثبتتری در فروش مشاهده کردند. هرچه تاثیر بهتری روی یک بازدیدکننده داشته باشید، احتمال اینکه در زمان نیاز به محصول شما، به شرکت شما فکر کنند بیشتر میشود.
وقتی یک برند در فضای مجازی فعال باشد، مشتریانی که آن برند را دنبال میکنند اغلب به طور کامل به معتبر بودن کسبوکار آنها اعتماد میکنند. افراد برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و گروههای مختلف از رسانههای اجتماعی استفاده میکند. چه فرصتی بهتر از اینکه برندتان نیز در این فضا حضور داشته باشد؟ شاید مردم در مکالماتشان از برند شما یاد کنند یا برند شما را به دوست و آشنایشان معرفی کنند. طبق یک خبر منتشر شده در مجلهی Social Media Examiner، نزدیک ۶۶ درصد بازاریابان از طریق استفاده از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی به مدت حداقل ۶ ساعت در هفته، افزایش نرخ تبدیل داشتند.

- بینش مشتری (customer insights)
امروزه مقدار عظیمی از دادههای مشتری توسط همهی کاربران فعال در رسانههای اجتماعی تولید میشود. با گوش دادن و تعامل با دنبالکنندگانتان از طریق رسانههای اجتماعی میتوانید به شناخت بهتری از مشتریانتان برسید و اینکه بیشتر دوست دارند کجا وقتشان را سپری کنند، چه چیز جذبشان میکند و راجع به برند شما، رقیبانتان و صنعتتان چه فکری میکنند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا محتوا، تبلیغ و پیام بهتری فراخور نیاز مخاطبانتان تولید کنید.
- تجربه مشتری (customer experience)
اگر کسبوکار شما در رسانههای اجتماعی حضور نداشته باشد، به احتمال زیاد مشتریان از شما انتظار خواهند داشت که حضور داشته باشید. حضور شما در رسانههای اجتماعی راهی برای آنها فراهم میکند تا برندتان را بهتر بشناسند و بهتر با برند شما ارتباط برقرار کنند. علاوهبراین، اهمیت نقش رسانههای اجتماعی در خدمترسانی به مشتری را نمیتوان نادیده گرفت. وقتی مشتریان با مشکلی مواجه میشوند یا سوالی در ذهن دارند، ازاینکه فضایی برای آنها وجود دارد تا با شما ارتباط بگیرند، خرسند خواهند شد.
- فرایند جذب مخاطب و فروش (Lead Generation)
رسانههای اجتماعی میتوانند یک ابزار موثر برای جذب مخاطب و حرکت آنها به سمت چرخه خرید باشند. بازاریابان رسانههای اجتماعی با ترکیب تاکتیکهای رایگان و پایهای و تاکتیکهای پولی میتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند. تیمهای فروش بنگاه به بنگاه یا B2B میتوانند از طریق گوش دادن به حرف مخاطب و سایر امکانات رسانههای اجتماعی، این جذبها را به فروش واقعی تبدیل کنند.
- کمپینهای چندکاناله
امروزه خریداران از کانالهای مختلفی محصولات خود را پیدا میکنند (وبسایتها، ایمیلها، شبکههای اجتماعی و …) . گرچه رسانههای اجتماعی به خودی خود قدرتمند و موثر هستند، اما اگر با سایر کانالهای بازاریابی ادغام شوند، نتیجهی بهتری میدهد.
- رضایت بیشتر مشتری
رسانههای اجتماعی یک پلتفرم شبکهسازی و ارتباطی هستند. خلق یک voice یا صدای خاص از طریق این پلتفرمها برای شخصیت دادن به شرکتتان ضروری است. مشتریان علاقهمند هستند که بدانند وقتی کامنتی بر روی صفحه شما میگذارند، پاسخی دریافت میکنند. اینکه تکتک نظرات را جواب میدهید نشان میدهد که به مشکلات بازدیدکنندهی خود اهمیت میدهید و میخواهید بهترین تجربه را برایش رقم بزنید.
«دن گیدگیس»، مدیر اجرایی بازاریابی و تجربه مشتری میگوید: «وقتی به طور تک به تک و چهره به چهره با مشتریانتان در فضای مجازی تعامل میکنید، آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل میکنید. مشتریانی که بیشتر با شما وقت میگذارنند و با دوستانشان راجع به شما صحبت میکنند.»
هرگونه تعامل با مشتری بر روی صفحه رسانههای اجتماعیتان فرصتی است که به طور عمومی علاقه خود را به مشتریان نشان دهید. مهم نیست مشتری سوال یا گلایهای داشته باشد، فضای مجازی این فرصت را به شما میدهد که از طریق گفتوگوی فرد به فرد سوالات و مشکلات آنها را پاسخگو باشید. برندی که خود را وقف کسب رضایت مشتری میکند و برای پاسخگویی به سوالات مشتریان زمان صرف مینماید، نظرات مثبت زیادی را به خود جلب میکند.
- قدرت و اعتبار بیشتر برای برند
رضایت مشتری و وفاداری به برند هردو نقش مهمی در قدرتمند کردن کسبوکار شما ایفا میکنند، اما همه اینها به نحوه ارتباطات شما بستگی دارد. وقتی مشتریان میبینند که شما در رسانههای اجتماعی پست میگذارید، خصوصا جواب دادن به مشتریان و انتشار مطالب تازه و نو، این باعث میشود که معتبرتر به نظر برسید. تعامل مستمر با مشتریان نشان میدهد که کسبوکار شما به رضایت مشتری اهمیت میدهد و حاضر است به تمام سوالات مشتریان جواب دهد. مشتریان رضایتمند تمایل خواهند داشت تا محصول یا خدمات شما را به سایر افراد معرفی کنند. وقتی مشتریان کسبوکار شما را در فضای مجازی منشن میکنند، این باعث تبلیغ محصول و برند شما میشود و به بازدیدکنندگان تازه، ارزش و قدرت برندتان را نشان میدهد.

- صرفهجویی در هزینه
بازاریابی رسانههای اجتماعی، احتمالا بهصرفهترین نوع یک استراتژی تبلیغی است. ثبتنام و ساخت یک حساب کاربری برای همه پلتفرمهای شبکههای اجتماعی رایگان است و هرگونه تبلیغ اینترنتی در مقایسه با سایر تاکتیکهای تبلیغاتی، هزینهی کمتری دربر دارد. صرفهجویی در هزینه یک مزیت بزرگ رسانههای اجتماعی است، چرا که بازگشت سرمایه بیشتر است و باعث میشود بودجهی بیشتری برای سایر هزینههای بازاریابی و کسبوکار داشته باشید. اگر تصمیم دارید از تبلیغات پولی در فضای مجازی استفاده کنید، همیشه با کم شروع کنید تا ببینید که باید انتظار چهچیزی را داشته باشید. هرچه بیشتر در این فضا کار کنید و با نیاز مخاطب بیشتر آشنا شوید، بهتر دستتان میآید که چهنوع استراتژی تبلیغی را باید در نظر بگیرید و چقدر هزینه کنید.
- رهبری فکر
گذاشتن محتوای مناسب و روشنگر در صفحه فضای مجازی یک راه عالی برای تبدیل شدن به یک متخصص و رهبر در حوزه فعالیتتان است. شاید هیچ راهِ قطعی و مشخصی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکر وجود نداشته باشد اما قطعا نیازمند تلاشی است که پشتوانهی آن ابزارهای شبکهسازی آنلاین هستند. برای اینکه تبدیل به یک متخصص شوید بهتر است از پلتفرمهای فضای مجازی استفاده کنید و از حضور در آنجا بهره ببرید. اهل ارتباط باشید، با مخاطب خود ارتباط بگیرید، محتوا به اشتراک بگذارید و اعتبار خود را افزایش دهید.
- شناخت و درک بهتر مخاطب
چیزی که شبکههای اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام را تبدیل به یک ابزار بازاریابی موثر میکند، تعاملی است که شما با مشتریان دارید. با خواندن توئیتها و پستهایشان میتوانید از زندگی روزمرهشان آگاه شوید و رفتارهایشان را پیشبینی کنید.
- هدفگذاری دقیق تبلیغات
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به شما کمک میکنند تبلیغات بهشدت هدفمندی داشته باشید. مثلا تبلیغات فیسبوک میتواند مشتریان را برحسب فاکتورهایی مثل سن، موقعیت مکانی، تحصیلات، صنعت و حتی رفتار کاربر طبقهبندی کند.
- سرویس بهتر برای مشتریان
پاسخگویی سریع به سوال مخاطب دیگر اختیاری نیست. اگر یک مشکلی در محصول یا خدمات شما وجود داشته باشد، مشتریان شما انتظار دارند به سرعت مشکلشان را رفع کنید. اما شرکتهای اندکی هستند که این نکته را رعایت کنند. یک مطالعه توسط مجله Sprout Social نشان میدهد که مشتریان وقتی سوالشان را در رسانه اجتماعی شرکت ثبت میکنند انتظار دارند حداکثر تا ۴ ساعت بعد پاسخشان را دریافت کنند، اما میانگین زمان پاسخ ۱۰ ساعت است. این فقط یک اذیت کوچک برای مشتری نیست، بلکه سودآوری شما را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار میدهد.
- افزایش فروش
چرا بازاریابی رسانههای اجتماعی برای کسبوکار شما ضروری است؟ چون باعث افزایش فروش میشود. میدانستید ۷۰ درصد از بازاریابان سازمان به مشتری (business-to-consumer) از طریق فیسبوک جذب مخاطب کردهاند؟ یا ۸۴ درصد از مدیران اجرایی میگویند از رسانههای اجتماعی برای تسهیل در تصمیمگیری راجع به خرید استفاده میکنند؟
با استفاده از رسانههای مجازی میتوانید تصمیمات خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهید. (چه از طریق پاسخگویی به سوالات و مشکلات آنها و یا سهولت در دسترسی به اطلاعات و همچنین قرار دادن کدهای تخفیف و ..)

- پیدا کردن مشتریان بالقوهای که با برند شما آشنا نیستند
بازاریابی رسانههای اجتماعی شما را قادر میسازد تا صدایتان را به مشتریانی که به دنبال محصولات شما میگردند برسانید. (حتی اگر با شرکت شما آشنا نباشند) مثلا در توئیتر میتوانید با استفاده از Hootsuite جریانی را راه اندازی کنید که بتوانید واژگان کلیدی خاص مرتبط با صنعت یا محصولاتتان را دنبال کنید. وقتی افرادی که این محصولات را توئیت میکنند پیدا کنید، میتوانید آنها را به سایتتان هدایت کنید یا اینکه توضیح دهید چطور محصول شما میتواند نیازهایشان را رفع کند.
- بازگشت سرمایه تبلیغات در شبکههای اجتماعی بسیار بالاست
اگر پستهای مناسب شبکههای اجتماعیتان را در معرض تبلیغ قرار دهید، میتوانید با هزینهی بسیار کمتری نسبت به تبلیغات گوگل، ترافیک دریافت کنید.
از سال ۲۰۱۸، میانگین هزینه به ازای هر کلیک در google ads، برای سفر و گردشگری ۱.۲ دلار و برای تحصیلات و استخدام ۵.۲۷ دلار شد. بر اساس کلیدواژهی در نظر گرفته شده، برای یک تک کلیک شاید لازم باشد ۵۰ دلار یا بیشتر پرداخت کنید. اما این هزینهها در شبکههای اجتماعی بسیار پایینتر است.
- بازاریابی رسانههای اجتماعی جذاب و هیجانانگیز است
گذاشتن یک لایو در اینستاگرام برای معرفی محصول جدید، به اشتراکگذاری نظرسنجی برای دنبالکنندگان برای انتخاب بهترین محصول و… تنها باعث افزایش بیشتر مخاطب نمیشود بلکه فرصتی به شما میدهد تا با مخاطب خود تعامل برقرار کنید و راجع به برندتان بیشتر توضیح دهید.
با وجود همهی تلاشهایی که برای بازاریابی و رشد و گسترش کسبوکار انجام میشود، اینکه فرصتی داشته باشید تا ارتباط واقعی با مشتریان داشته باشید بسیار فرحبخش و حیرتانگیز است.
نتیجه گیری و جمع بندی
هیچ ابزار یا تکنیک بازاریابی مثل رسانههای اجتماعی نقش بزرگی در افزایش اثرگذاری برند شما ندارد. تعامل و ارتباط دائم با دنبالکنندگان، خبرنگاران و رهبران فکری میتواند تصور عام و کلی نسبت به برند شما را بهبود دهد و فروشتان را زیاد کند. ما در شرکت سیبل در کنار شما هستیم تا با ارائه بهترینها در زمینه تبلیغات، خدمات سایت، بازاریابی رسانههای اجتماعی و… به دیده شدن برند و کسب و کارتان کمک کنیم.