چگونه کسب و کار سنتی خود را تبدیل به کسب و کار آنلاین کنیم؟

چگونه کسب و کار سنتی خود را تبدیل به کسب و کار آنلاین کنیم؟

امروزه، مردم به دلیل گسترس دسترسی به اینترنت، بسیاری از کارهای روزانه خود مثل خرید، را به کمک اینترنت انجام می‌دهند. به همین دلیل در حال حاضر، فروشگاه‌های اینترنتی نقش زیادی در بازار خرده‌فروشی دارند و سهم آنها از بازار خرید و فوش همواره در حال افزایش است.

تعداد زیادی از صاحبان کسب و کارهای سنتی از جمله فروشگاه ­ها و مغازه‌های شهری از افزایش میزان خریدهای آنلاین توسط مردم تا حدودی ناراضی هستند. بنابراین آنلاین شدن کسب و کار بسیار مهم است. در این مطلب از سایت سیبل هدف ما روشن کردن مسیر برای کسانی است که قصد دارند کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنند. این روند را با مطرح کردن چند مثال با هم دنبال می­ کنیم.

چه ابزار یا روش ­هایی برای راه ­اندازی یک کسب و کار اینترنتی لازم است؟

در ابتدای مسیر تعریف مناسبی از کسب و کارهای سنتی ارائه می ­دهیم. روشن­ ترین تعریف می­تواند این باشد که کسب و کار سنتی به کسب وکاری گفته می­ شود که در حال حاضر در مقابل کسب و کارهای اینترنتی قرار دارد. می­توان گفت که هر مغازه یا فروشگاهی که در سطح شهر قرار دارد، نوعی کسب و کار سنتی محسوب  می­شود.

بسیاری از کالاهایی که در فروشگاه‌های مختلف سطح شهر به صورت سنتی به فروش می­رسند، در فروشگاه­ های اینترنتی نیز به صورت آنلاین، ارائه می ­شوند. خریدار ترجیح می­ دهد یک محصول را به آسانی و با قیمتی برابر با فروشگاه­ های سنتی (یا حتی با تخفیف‌های دروه‌ای، گاهی ارزان‌تر از آنها) از فروشگاه اینترنتی تهیه کند، زیرا برای خرید سنتی باید ‌زحمت زیادی متحمل شد و ساعت‌ها وقت صرف کرد.

به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که امروزه، کسب و کارهای سنتی نیاز داشته باشند که برای حفظ خود، خدمات خود را به صورت آنلاین در آورند. اما سوال این است که چگونه این تغییر باید صورت بگیرد؟ در ادامه این نوشته، مسیری که نیاز است برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی طی شود را معرفی خواهیم کرد.

مرحله اول: بررسی لوازم کسب و کار آنلاین

در مرحله اول، ابتدا شرایط کاری خود را بررسی کنید. ببینید که آیا کسب و کار سنتی شما قابلیت آنلاین شدن دارد یا خیر. برای نمونه تعدادی از شغل‌ها در هیچ کجای دنیا، نمونه آنلاین موفق نداشته­اند. یک فروشنده لوازم فنی خودرو یا تعمیرگاه خودرو نمی‌تواند کسب و کار خود را به صورت آنلاین درآورد.

زیرا اگر کسی ماشینش مشکل پیدا ‌کند، به احتمال زیاد دقیقا نمی­داند که مشکل از کجاست، این شخص اگر هم بداند که مشکل اتومبیل از کجاست، باز هم، احتمالا تعمیر آن و یا نصب قطعه جدید، برایش مشکل است و حتی اگر همه این­ها را هم بداند، ممکن است فرصت این را نداشته باشد که قطعه مورد نیازش، به صورت اینترنتی با پست، بعد از ۲ یا ۳ روز برایش ارسال شود.

بیشتر افراد ترجیح می­دهند که در این مواقع به تعمیرگاه‌ سنتی مراجعه کرده و در زمان کوتاهی لوازم مربوطه را خریداری ‌کنند. بنابراین امروزه در مواردی مانند این که سرعت، نقش مهمی در تصمیم مشتری دارد، با توجه به عدم زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل، آنلاین شدن نتیجه خوبی ندارد و نمونه آنلاین موفقی نخواهیم داشت.

در مقابل، اگر شما فروشگاهی از لوازم عمومی مانند، لوازم تحریر، کتاب، لوازم کامپیوتر، موبایل، پوشاک و دارید، به دلیل این که سرعت، برای مشتری اولویت چندانی ندارد، به‌راحتی می‌توان با تاسیس یک فروشگاه اینترنتی این لوازم را به صورت آنلاین به‌ فروش رساند.

مرحله دوم: تعیین نوع ارائه خدمات اینترنتی

در مرحله دوم، باید مشخص کنید که خدمات شما در اینترنت به‌ چه شکل است. آیا قصد دارید محصولی را به طور مستقیم عرضه کنید و یا می­خواهید خدماتی را به شکل آنلاین ارائه دهید. مثلا فروشندگانی که قصد دارند یک محصول را به طور مستقیم به مشتری بفروشند، می‌توانند به‌راحتی محصولات خود را در یک فروشگاه اینترنتی، قرار دهند. اما در نوع دیگری از خدمات اینترنتی، صاحب کسب و کار قصد ندارد که کالایی را به صورت مستقیم به دست مشتری برساند، بلکه او می­ خواهد خدماتی را به صورت آنلاین به مشتریان ارائه ‌دهد.

یک نمونه از این خدمات اینترنتی، نمایندگی‌های اینترنت و سیم‌کارت هستند. نوع دوم خدمات اینترنتی نیاز دارند که در یک وب‌سایت اینترنتی، امکان ثبت سفارش داشته باشند. برای این کار، ابزارهای متنوعی تعریف شده است. یکی از این ابزارها نرم­افزارهای موبایل هستند. صاحبان کسب و کار می‌توانند سفارشات خود را در یک اپلیکیشن موبایل ثبت کنند و از این راه اقدام به ثبت سفارش کنند.

برای مثال اگر فردی بخواهد برای شهر خود خدمات گلفروشی ارائه دهد، می‌تواند در یک اپلیکیشن یا سایت، محصولات خود را معرفی کند و با پذیرش آگهی، سفارشات را به افراد متقاضی در نقاط مختلف شهر برساند.

مرحله سوم: بررسی روش­های آنلاین کردن کسب و کار

برای آنلاین کردن کسب و کار سنتی، نیاز به یک بستر تحت وب است. بهترین، توصیه‌شده‌ترین، ایمن‌ترین و با معتبرترین راه، تاسیس یک وب‌سایت اینترنتی است. امروزه در ایران، ‌سایت‌های اینترنتی به‌ رسمیت شناخته شده­ اند و نشان یا اعتبارهایی به وسیله سازمان‌های دولتی یا نیمه‌دولتی به آنها داده می‌شود.

به همین دلیل، بهترین روش آنلاین کردن کسب و کار این است که بر بستر یک سایت این کار را انجام دهید. البته با داشتن وب‌سایت، می‌توان به‌راحتی آن را به شکل یک اپلیکیشن موبایل هم درآورد و اگر قصد راه­اندازی اپلیکیشن را دارید، وب‌سایت باعث می ­شود کار اپلیکیشن در ثبت سفارش و پرداخت­ ها آسان­تر شود. برای این کار می ­توانید از سیستم‌های مدیریت محتوایی که به صورت رایگان ارائه شده­اند، مانند وردپرس استفاده کنید.

مرحله چهارم: راه­اندازی و توسعه کسب و کار اینترنتی

وقتی سه گام قبلی را کاملا مشخص کردید و برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود به طور کامل آماده شدید، حال باید برای خود دامنه ثبت کنید، بعد از آن از سرویس‌های هاستینگ، یک هاست خریداری کنید و بعد وردپرس یعنی سیستم مدیریت محتوا را روی آن هاست نصب کنید. با طی این مراحل می‌توانید در کمتر از یک روز سایت خود را راه­اندازی کنید.

یکی از مشکلاتی که افراد در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دارند، زمان‌بر زیاد آن است، به طوری که باعث شده­است تمایل کمی به این کار وجود داشته باشد. در واقع ایجاد سایت واقعا زمان­بر است. زیرا فرآیند ایجاد، طراحی و افزودن امکانات به آن و در ادامه به نتیجه رساندن سایت به کمک تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ فرآیندی طولانی است. بنابراین نمی­توانید سریع فروشگاه اینترنتی خود را به تراز اول اینترنت برسانید. بنابراین باید به دنبال راوش­های جایگزین بود که در ادامه تعدادی از آنها مطرح شده است

.

۱- همکاری با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی

یکی از روش­ های مناسب برای بهبود کسب وکارهای کوچک و خرده‌فروشان در بازارهای محلی، همکاری آنها با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی است. اگر به هر دلیلی مثل نداشتن زمان و یا اطلاعات کافی، امکان لازم برای تاسیس یک فروشگاه اینترنتی مستقل را ندارید، می‌توانید با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ به عنوان فروشنده، همکاری کنید.

بدین ترتیب که در فروشگاه‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا و بامیلو و در قسمت «همکاری به عنوان فروشنده» به عنوان یکی از تامین‌کنندگان محصولات آنها عضو شوید. با این روش دیگر لازم نیست اطلاعات فنی خاصی راجع به فروشگاه اینترنتی داشته باشید یا کاری در این مورد انجام دهید. فقط باید کالای مورد نظر را در زمان مشخص، به نمایندگان فروش این فروشگاه ­ها تحویل دهید. البته این روش معایبی هم دارد.

اول این که ممکن است در بخش تسویه و تعیین یا پرداخت میزان درصد از فروش مشکلاتی به وجود آید و دوم این که (هم اکنون) تنها افراد یا فروشندگان ساکن تهران می­توانند از آن استفاده کنند و این امکان برای شهرهای دیگر وجود ندارد

۲- استفاده از شبکه­ های اجتماعی

 برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، یکی از راحت­ ترین و البته بی‌اعتبارترین روش­ها استفاده از شبکه­ های اجتماعی است. می­ دانیم که در تعریف فروشگاه آنلاین، شبکه ­های مجازی جایگاهی ندارند، اما از آنجایی که امروزه این شبکه­ه ا بسیار مورد استقبال مردم هستند، (برای مثال اینستاگرام)، می­توانند برای معرفی کالاهای مختلف و فروش آنها مورد استفاده قرار گیرند. اما چرا شبکه ­های مجازی محل مناسبی برای فروش آنلاین نیستند؟ زیرا در آنها نمی ­توان عملیات ثبت سفارش و پرداخت را انجام داد، بنابراین، نمی‌توانند محل مناسبی برای فروش اینترنتی باشند.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  ۸ مزیت دیجیتال مارکتینگ

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Supportscreen tag