جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی موشن گرافیک

مزایای طراحی موشن گرافیک

آیا تا به حال کلمه‌ی موشن گرافیک به گوش شما خورده است؟ امروزه این کلمه که خود از دو کلمه‌ی موشن (motion) و گرافیک (graphic) ساخته شده است، در صنعت تبلیغات به خصوص تبلیغات مجازی کاربرد بسیاری دارد. در واقع با کمک این هنر خاص می توان با بهترین و کاربردی ترین روش ممکن ایده‌ها و اطلاعات فراوانی را به مخاطبین منتقل کرد. هر کسب و کاری همواره به دنبال این است که از رقبای خود چندین مرحله بالاتر قرار بگیرید. این هدف با این هنر بی نظیر به راحتی امکان پذیر خواهد بود. در این هنر دیجیتالی از گرافیک متحرک استفاده می‌شود. در حقیقت پیام و محتوا از طریق ترکیب فیلم سازی و گرافیک به مخاطب انتقال می یابد. نرم افزار‌های گرافیکی و گسترش عرضه مالتی مدیا، عمدتاً در به وجود آوردن این تکنیک نقش به سزایی داشته اند. این گونه از فیلم سازی که برای آن از گرافیک متحرک استفاده می‌شود، بسیار مورد توجه اکثر شرکت‌ها و کسب و کارها قرار گرفته است و به همین دلیل امروزه این هنر یکی از پرطرفدار‌ترین هنر‌های دنیا محسوب می‌شود.

شرکت‌ها به دنبال شیوه‌ای جدید و مدرن برای تبلیغات خود هستند. آن‌ها ترجیح می دهند به جای استفاده از تصاویر ثابت و ایستا، از انواع پویا و متحرک آن استفاده کنند. این نیاز شرکت‌ها را در دنیای تکنولوژی جدید، هنر موشن گرافیک تأمین می کند. تیزر‌های تبلیغاتی که از طریق موشن گرافیک تهیه می شوند بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و به مدت طولانی‌تری در حافظه‌ها می مانند. جذابیت بصری، سرعت و انعطاف بالایی که این هنر مدرن در انتقال پیام به مخاطب دارد، بی نظیر است. برای ساخت موشن گرافیک که در واقع از نظر روش کارکرد مشابه انیمیشن است، از نرم افزار‌های مختلفی استفاده می‌شود. ما در اینجا برآنیم تا شما را از مزایایی که این تکنولوژی جدید دارد، آگاه سازیم؛ پس در ادامه با ما باشید.

 

از پیشینه موشن گرافیک چه می دانید؟

در سال ۱۹۶۰ میلادی یک انیمیشن ساز معروف به نام John Whitney این هنر خاص را ابداع کرد. او شرکتی با نام Motion Graphics تأسیس کرد و درآن زمان این سبک هنری را به تمام جهان معرفی نمود. البته در بعضی از منابع، تاریخچه‌ای قدیمی‌تر برای ابداع اولیه این هنر در نظر گرفته شده است. برای مثال در سال‌های ۱۸۰۰ میلادی تا ۱۹۲۰ نیز نمونه هایی از این گرافیک حرکت در فیلم‌های انتزاعی آن دوره دیده می‌شود. به طور کلی می توان در نظر گرفت که تولد این هنر مدرن به تولد گرافیک رایانه نزدیک است.

 

انیمیشن و موشن گرافیک، دو مقوله‌ی متفاوت

پیش‌تر گفتیم که موشن گرافیک و انیمیشن شاید از نظر روش کارکرد مشابه هم باشند اما باید بدانید که این دو هنر پرکاربرد کاملاً با هم متفاوت هستند. در ادامه به نمونه هایی از جنبه‌های تفاوت آن‌ها اشاره می کنیم:

در ابتدا باید گفت در انیمیشن شخصیت‌ها بیش‌تر اهمیت دارند. به بیانی دیگر می توان گفت انیمیشن شخصیت محور است. اما آن چه در موشن گرافیک مهم است تصاویر هستند. یعنی هنر گرافیک حرکت، تصویر محور است.

از هنر انیمیشن برای گفتن یک قصه یا داستان استفاده می‌شود. یعنی محتوا از طریق یک داستان به مخاطب انتقال داده می‌شود. اما در موشن گرافیک این چنین نیست. در این هنر تصاویر و دیگر عناصر بصری هستند که محتوا را انتقال می دهند. پس انیمیشن داستان محور است اما در موشن گرافیک، تصاویر حرف اول را می زنند.

در رابطه با تدوین محصولات حاصل شده از هنر انیمیشن می توان گفت این عمل با تدوین تداومی انجام می‌شود که برای موضوعاتی داستان محور، این تدوین مناسب‌تر است. اما برای تدوین نتیجه کار موشن گرافیک باید از تکنیک غیر تداومی و غیر خطی بهره برد. زمان و مکان رویداد‌ها در این تکنیک تداوم ندارد. چون داستانی در کار نیست، روایتی که دارای توالی رویداد‌ها باشد نیز معنا ندارد.

در سینما، آثار تلویزیونی از جمله سریال‌ها و انیمیشن‌های داستانی کوتاه از هنر انیمیشن استفاده می‌شود. اما کاربرد عمده در موشن گرافیک، تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژها، عنوان بندی و کلیپ‌های آموزشی است.

هنر موشن گرافیک بیش‌تر بر جنبه‌های سمبولیک تمرکز دارد. بدین  معنا که اگر بخواهید چیزی برای مدت طولانی در خاطر مخاطب بماند می توانید از این هنر استفاده کنید. اما اگر می خواهد جنبه‌های عاطفی یک داستان را برجسته کنید و با مخاطب خود نیز در سطحی عاطفی ارتباط برقرار کنید، از انیمیشن استفاه کنید.

از آنجا که گرافیک متحرک نسبت به دیگر انواع انیمیشن، ساده‌تر ساخته می‌شود و کم‌تر پیچیدگی دارد، شاید بتوان گفت در بیش‌تر مواقع هزینه‌ای کم‌تر نسبت به دیگر اشکال انیمیشن هم دارد.

موشن گرافیک انواع مختلفی دارد

هنر موشن گرافیک را می توان به ۱۰ نوع اصلی تقسیم بندی کرد که در اینجا به ارائه‌ی مختصر هر کدام از انواع آن می پردازیم.

ویدیو‌های توضیحی: رایج‌ترین کاربرد موشن گرافیک همین نوع محسوب می‌شود. برای مثال استفاده از انیمیشن‌های جدا جدا و تکه تکه برای معرفی یک محصول که این روش باعث می‌شود مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و فروش آن محصول بالا برود.

بازاریابی محصول: کاربرد این نوع نیز مانند نوع اول است با این تفاوت که در کاربرد اول تمرکز بر روی برند محصول بود اما در نوع بازاریابی، هدف اصلی معرفی خود محصول و یا حتی در مواقعی بیان طرز استفاده از آن است.

آیکون ها: در این روش از موشن گرافیک از آیکون‌ها استفاده می‌شود. امروزه به کمک فایل های SVG  و CSS می توان انیمیشن هایی جذاب برای سایت‌ها و اپلیکیشن های مختلف ایجاد کرد. یکی از ویژگی‌های این مورد این است که سرعت را به هیچ وجه پایین نمی آورد.

انیمیشن‌های محیط کاربری: گرافیست و برنامه نویس باید با هم ارتباط برقرار کنند تا درک بهتری از محصول نهایی داشته باشند. نقش موشن گرافیک در این زمینه ارائه‌ی خصوصیات ریز در مورد محصول است. نمونه‌ها و اتود‌ها در این روش متحرک می شوند و ارتباط شفاف‌تر و واضح تری بین اعضای مختلف گروه ایجاد شود.

موشن گرافیک و لوگو: هر برند و محصولی قطعاً یک لوگو مخصوص به خود دارد. حال لوگوهایی که متحرک هستند، جذابیت بیشتری را برای مخاطبین ایجاد می کنند. پس در این کاربرد، موشن گرافیک می تواند باعث افزایش فروش یک محصول شود.

استفاده از موشن گرافیک در فیلم کوتاه: برای ساخت فیلم کوتاه از ترکیب انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌ها می توان استفاده کرد. هر چند که اشکال مورد استفاده در موشن گرافیک خیلی ساده‌تر هستند.

عنوان بندی فیلم ها: عناوین فیلم‌ها و سریال‌ها نمونه‌ای بارز از کاربرد موشن گرافیک است.

سخنرانی ها: در پاورپوینت هایی که در ارائه‌ها و مقاله خوانی‌ها استفاده می‌شود، می توان مفاهیم را از طریق موشن گرافیکی که در نمودارها و دیگر مباحث به کار می بریم، بهتر و راحت‌تر انتقال داد.

استفاده از موشن گرافیک در نمودارها و المان‌ها (اینفوگرافیک) : شما می توانید نمودار‌ها را با استفاده از موشن گرافیک جذاب‌تر کنید و جزئیات بیشتری را در مورد آن‌ها در اختیار مخاطب قرار دهید.

گرافیک پخش (برودکستینگ) : کاربرد این دسته از موشن گرافیک‌ها در اخبار و پخش برنامه‌های ورزشی زنده دیده می‌شود. برای مثال نمایش نام‌ها و اعلان خبرها از تلویزیون و یا زیرنویس‌های برنامه‌های زنده‌ی تلویزیونی، همه نمونه هایی از کاربرد موشن گرافیک در برودکستینگ هستند.

ده مورد بالا همگی انواع مختلف از هنر موشن گرافیک با توضیحی در مورد کاربرد هر کدام از آن‌ها بود. همانطور که حتماً تا به اینجا متوجه شده اید، این هنر خاص می تواند انتقال مفهوم به مخاطب را به بهترین حالت ممکن انجام دهد. حتی در سبک زندگی جدید که دنیای مجازی حرف اول را می زند نیز این هنر خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. برای مثال در ساختن گیف ها -البته وقتی کاملاً اصولی ساخته شوند- و استفاده از آن در دنیای مجازی یا VR نیز از دیگر کاربردهای این تکنولوژی هستند.

مزایای موشن گرافیک در کسب کارها و تبلیغات

در دنیای امروز با توجه به تنوعی که در کسب و کارهای مختلف و محصولات متفاوت وجود دارد، تبلیغات برای هر صنفی نقش مهمی را بازی می کند. از تبلیغات مربوط به مواد غذایی و خوراکی گرفته تا پیام هایی که حاوی معرفی یک بانک و یا موسسه مالی هستند، همگی در جذب مخاطب برای آن کسب و کار و یا آن محصول نقش پررنگی دارند. در واقع می توان گفت این تبلیغات هستند که کسب و کارها را رونق می بخشند. ابتدا بد نیست بدانید که این تبلیغات به سه دسته تقسیم می شوند: دسته‌ی اول مربوط به تبلیغاتی است که هدف آن‌ها آگاه سازی مخاطب از وجود محصولی خاص است. دسته‌ی دوم تبلیغاتی را شامل می شوند که مخاطب را تشویق به استفاده از آن محصول خاص می کنند و دسته‌ی سوم هم شامل تبلیغاتی می‌شوند که فقط برای حفظ مشتریان و مخاطبین خود، محصول را به آن‌ها یادآوری می کنند.

امروزه می توان در هر سه دسته از آگهی‌های بازرگانی ردپایی از هنر موشن گرافیک را دید. موشن گرافیک‌ها به دلیل جذابیت بالایی که دارند، می توانند تأثیر به‌سزایی در دیدگاه جامعه نسبت به یک موضوع معین یا یک کالا و خدمات خاص داشته باشند. به همین دلیل است که شرکت‌ها و کسب و کارها اخیراً ترجیح می‌دهند در تبلیغات خود حتماً از این هنر گرافیکی استفاده کنند. این یعنی محبوبیت و البته رقابت! تبلیغات در هر کدام از دسته هایی که پیش‌تر گفته شد اگر قرار بگیرند و با توجه به روش ساختشان چه محیطی باشند چه رسانه‌ای و حتی اینترنتی، می توانند از موشن گرافیک بهره ببرند. در تبلیغات بنری که در وبسایت‌ها استفاده می‌شود یا تبلیغات متنی، تبلیغات ویدیویی و یا ایمیل مارکتینگ، در همگی می توان از این تکنولوژی استفاده کرد. از جمله مزایا و ویژگی‌های موشن گرافیک می توان به این اشاره کرد که:

متحرک بودن تصاویر گرافیکی آن‌ها را جذاب‌تر کرده و این باعث می‌شود که توجه هر بیننده جلب شود.

از طریق گرافیک متحرک مفاهیم طولانی‌تر را می توان با سرعت بیشتری به مخاطب منتقل کرد.

مفاهیم به دلیل جذابیت بیشتر، مدت طولانی‌تر در ذهن مخاطب باقی می مانند.

موشن گرافیک برای تمام رده‌های سنی مناسب است و برای هر سلیقه‌ای می تواند جذابیت‌های خاصی داشته باشد.

بعضی وقت‌ها به دلیل جذابیت بالای کراکترهای موشن گرافیک، آن‌ها تبدیل به نماد آن برند می شوند.

ما در کنار شماییم!

ما در سیبل در کنار شما هستیم تا وبسایت مربوط به کسب و کار خود را طراحی کنید و در رده‌ای بالاتر نسبت به رقبای خود قرار بگیرید. با موشن گرافیک هایی که توسط شرکت ما برای شما ساخته می‌شود، می توانید تبلیغات خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. مخاطبین خود را جذب کرده و با ایده‌های خاصی که ما برای شما در نظر می گیریم، کسب و کار خود را رونق بخشید. کافی است با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید. فراموش نکنید که افزایش فروش شما هدف اصلی ماست. ما تجارب خود را در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی برای معرفی برندتان در اختیار شما می گذاریم. همچنین می توانید از سایر خدمات شرکت سیبل در زمینه تبلیغات و خدمات راه اندازی سایت و پشتیبانی آن و همچنین طراحی سایت با وردپرس به صورت تخصصی بهره مند شوید.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

کسب و کارها وقتی رونق می گیرند که شناخته شده و محبوب باشند. از زمان‌های گذشته تا کنون تبلیغات یکی از راه‌های معرفی برند‌ها و فعالیت‌های مختلف بوده است. اینکه این تبلیغات چقدر در مخاطب نفوذ کنند و اثرگذار باشند، به نحوه‌ی ساخت و کیفیت آن‌ها بستگی دارد. موشن گرافیک یا هنر گرافیک‌های متحرک، اخیراً بازار داغی پیدا کرده است. از این هنر که از لحاظی شبیه به هنر انیمیشن و یا زیر شاخه‌ای از آن است، برای ارائه‌ی انواع تبلیغات کسب و کارها استفاده می‌شود. جذابیت و انعطاف پذیری بالایی که این هنر دیجیتال دارد باعث شده است محصولات آن نیز به شدت محبوب باشند. انتقال سریع مفاهیم به نحوی که در ذهن و خاطر مخاطب بماند نیز از مزایای این هنر است. ما در اینجا توضیحاتی تکمیلی در رابطه با مزایا و ویژگی‌های این هنر به شما ارائه دادیم. برای مشاوره و تولید محتواهایی تأثیرگذار تر، ما همواره در کنار شما هستیم.

جهت ارتباط مستقیم و مکاتبه با آژانس تبلیغاتی سیبل می توانید از روش های تماس زیر استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید