شش راه کاربردی و اساسی در بازاریابی دیجیتال برای جلب مشتری

شش راه کاربردی و اساسی در بازاریابی دیجیتال برای جلب مشتری

قصد داریم در این مقاله از سایت سیبل به شش راه کاربردی و موثر برای جذب مشتری ، ازکتاب روانشناسی ترغیب نوشته ی دکتر رابرت سیالدینی بپردازیم که دارای موضوعاتی است که حاصلسال ها مطالعه و پژوهش ایشان در آزمایشگاه‌ های حوزه روانشناسی است.

تحقیق و بررسی در زمینه شیوه های ترغیب و مشتاق نمودن مشتری ها به خرید پیشینه ای دیرینه در بازاریابی سنتی دارد و نتایج به دست امده از آن در بازاریابی های دیجیتال هم کاملاً قابل استفاده و مفید واقع شده است.

جلب نمودن مشتری ها می‌تواند در زمینه ی ایجاد رضایت دربین مشتری ها انجام شود و همینطور می تواند ارزش های مالی و یا غیر مالی برای کسب و کار شما بسازد.

الف)به اصل تلافی توجه کنید

طبق این اصل شما باید خود را موظف به جبران لطف دیگران بدانید ودر جهت عملی شدن آنتمام تلاش خود را بکنید؛ حتی اگر این عمل خداپسندانه چندان ضروری نباشد و یا اینکه طرف مقابل همچین انتظاری را از شما نداشته باشند.

وقتی کالایی را به صورت اشانتیون یا به صورت های دیگری به مشتریان خود هدیه می‌کنید، مثلاً زمانیکه یک کتاب الکترونیک، یک راهنما، فایل تصویری یا صوتی آموزشی ویا صد ها چیز متنوع و دیگری که می توانید به آنها ارئه دهید ،اما در قبال آن ها هیچ چیزی را از مشتری هایتان درخواست نمی‌کنید،

احساس وظیفه نسبت به جبران کردن این لطف خود را دروجود آنها برانگیخته می‌کنید و عملاً مشتری هایتان را به خرید از خودتان تشویق وترغیب کرده اید.

ب)از اصلتعهد و توافق به نفع خودتان استفاده کنید

آیا تا به حال دقت کرده اید که در هنگامی که در مقابل دیگران متعهد به انجام کاری می‌شویم به طور فطری دوست داریم شرافتمندانه عمل کنیم و تا آن کار را به درستی انجام نداده یا به عهد خود وفا نکنیم، آرام نمی گیریم؟!.

شما حتی از این اصل هم می توانید برای جلب و ترغیب مشتری ها در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. می‌توانید مشتریانتان را تشویق به بستن عهد های کوچکی با خودتان بکنید.

هر باری که مشتریان‌تان تصمیمی بگیرند که به نفع شما بوده باشد، دید آنها نسبت به خوب بودن محصولات شما و اینکه محصولات شما جالب و خوب بوده عادت می کند و این گونه، آنها خود را یک شخص علاقمند به محصولات و یا خدمات شما می دانند، به این موضوع عادت می کنند و این زمینه ساز ترغیب مشتری ها برای شما می گردد.

وقتی فرض کنید می خواهید اتوموبیلی را به کسی بفروشید،در این موقعیت، قبل از فروش اتومبیل به مشتری اجازه می‌دهید تا با آن دوری بزند و آن را تست کند و یا وقتیکه قرار است محصولات غذایی را بفروشید، به مشتری اجازه می‌دهید مقداری از محصولات غذایی را بچشد، شما دراین موقعیت عملاً تعهد کوچکی را برای خرید در مشتری هایتان ایجاد کرده‌اید.

اما در مورد زمانیکه مشتری شما مستقیما از سایت خرید می کند، وقتی مشتری برای خرید کردن از سایت شما، مجبور می شود فرمی را پر کند، یعنی به گونه ای خود را درگیر فعالیت های مربوط به خرید از محصولات شما کرده است. طراحی واجرای این گونه تعهدات در زمان فروش یک محصول یا انجام خدمات، احتمال فروش و ترغیب و تشویق مشتری هارا را افزایش می‌ دهد.

پ)همواره به دنبال تأیید اجتماعی باشید

بر اساس اصل تایید اجتماعی، افراد تمایل به انجام دادن کاری را خواهند داشت که دیگران نیز همانگونه انجام می‌دهند. در این مورد می توانیم نوجوانانی را مثال بزنیم که همیشه فکر می‌کنند با دیگران خیلی متمایزند و هیچ کس وجود ندارد که بتواندآنها را درک بکند؛ بنابراین همواره از دوستان خود الگو برداری می کنند و سعی می کنند مانند آنها رفتار ‌کنند.

تمایل به تقلید از دیگران و علاقه به مانند دیگران پوشیدن، خوردن، خرید کردن و… همیشه همراه بشر بوده است. برای مثال وقتی شخصی را در حالی که آسمان را مشاهده می کند، می ‌بینیم، ما هم ناخود اگاه می‌ایستیم و به آسمان خیره می شویم و این نشان دهنده ی فطری بودن این رفتار است.

یا مثلا زمانیکه کسی را در شرایط اظطراری می‌بینیم، تا کسی جلو نرفته و به شخص مورد نظر کمکی نکند، ما نیز کاری برای کمک به او انجام نمی دهیم. اینگونه به نظر می‌رسد که انسان ها در بعضی موارد مانند گوسفندان می اندیشند و رفتار می‌کنند.

برای استفاده از اصل تایید اجتماعی در بازاریابی دیجیتال سایت خود می‌توانید از بسیاری از مواردی که نشان دهنده ی خوشنامی شما یا تایید شما توسط دیگران باشد مانند؛ تأییدنامه، فیلم تأیید شما از سمت مخاطبان دیگر یا موارد مشابه آنها بهره ببرید.

این را هم بدانید که حتما واجب نیست که این افراد تایید کننده، شناخته شده و مشهور باشند. اما در هرحال جذابیت ظاهری معرفان شما یا تاید کنندگان تان، همینطور تشابه حداکثری با جامعه مشتریان، بدین منظور که مشتری ها این افراد را از دسته و سطح خودشان دانسته و بتوانند به سخنان آنها اعتماد کنند، در ترغیب وجلب توجه مخاطبان جدیدتری برای شما بسیار قابل اهمیت است.

ت) معتبر بوده و همینطور هم به نظر برسید.

مشتری ها به سخنان وتوصیه های یک شخص مطمئن وشناخته شده بیشتر اعتماد خواهند کرد. این قضیه ریشه ای فطری دارد و حتی می توان این موضوع را با زمان کودکی هم مرتبط دانست، انسان ها از همان ابتدای زندگی با اطاعت از والدین و معلمان و بزرگترهایشان رشد می کنند.

واین حس اعتماد به افراد خاص ومطمئن در آنها نهادینه شده است. در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال. یک روش کاربردی و مهم برای غلبه بر ترس یا شک و تردید مشتریان تان، استفاده از توصیه نامه یا تایید نامه ای که توسط افراد معتبر و شناخته شده در صنعت مربوط به کسب و کارتان نوشته یا ارائه داده شده است، می باشد. این را هم بدانید که یک زمانی ممکن است فقط یک تأییدیه برای جلب اعتماد مشتری ها برای خرید کافی باشد.

ث)کمیابی را به عنوان یکی از ویژگی های بارز محصولات خود قرار دهید

انسان ها به طور فطری، به هر اندازه که چیزی یا شخصی کمیاب‌تر باشد، به آن بیشتر علاقمند می‌شوند و فطرتا هر لحظه دوست دارند که آن را به دست بیاورند؛ و برعکس، هر چقدر که دسترسی آنها به یک کالایی بیشتر باشد ویا آن کالا بسیار موجود باشد، تمایل‌ انسان ها برای داشتن یا به دست اوردن آن کالا کمتر خواهد شد.

برای استفاده از این اصل به نفع خودتان در بازاریابی دیجیتال می‌توانید محدودیت و یا کمیاب بودن محصولتان در بازار و یا حتی محدودیت زمانی برای خرید پیدا کردن آنها را به مخاطبان تان نشان دهید. برای مثال به سایت های رزرو یا بوکینگ توجه کنید؛

مردم معمولا در این سایت ها با دیدن تعداد اتاق های موجود در یک مهمانخانه یا هتل و در همین حین، برخوردن به عباراتی مانند “ظرفیت تکمیل شد” به این فکر می کنند که اگر برای رزرو کردن اتاق خود از این مکان ها عجله نکنند، امکان دارد دیگر جایی برای رزرو باقی نماند. در نتیجه سریعا برای انجام رزرواسیون می شتابند.

ج) تلاش کنید موردپسند عام واقع شوید

احتمالا تا به‌حال برای شما هم پیش امده است که برای شخص مورد علاقه ی خود چیزی به عنوان هدیه بخرید،یا به همکار دوست داشتنی تان کمکی با تمام وجود بکنید یا اینکه به یکخدمتکار زحمت کش و بانمکی که از او خوشتان آمده انعام زیادی بدهید و… با کمی تامل در میابیم که تمامی این افراد ذکر شده در یک چیز مشترک هستند و آن این است که مورد پسند شما واقع شده اند یا به عبارت دیگر دوست داشتنی بوده اند. اگر می خواهید مورد پسند افراد واقع شوید، باید این نکات را رعایت کنید.

جذابیت فیزیکی داشته باشید

می توان گفت که همه ی انسان‌ها به طور فطری و ناخودآگاه براین باورند که اشخاصی که به لحاظ فیزیکی جذاب یا ایده ال هستند،نوع دوست‌تر، قابل اطمینان‌ترو مهربان‌تر هم می باشند و همچنین صاحب شغل‌های رده بالا وبهتری هستند و در ادامه حس خوشبختی در آنها نیز بیشتر از دیگران است و این باعث ایجاد جذابیت دربین افراد می شود.

به افراد دیگر شباهت داشته باشید

بعضی ازمردم بر این باورند که تفاوت‌های آنها باعث جذابیت می‌شود، ولی در حقیقت این شباهت‌ها هستند که موجب جذب افراد می‌شوند. اگر اندکی به زندگی خودتان بیاندیشید، به صحت این مطلب ایمان می اورید. برای مثال شما در واقعیت احتمال این که به شخصی که مانند شما لباس پوشیده کمک کنید خیلی بیشتر از کمک به کسی است که نوع پوششش با شما فرق می‌کند. برای استفاده از این اصل،سعی کنید چهره، لوگو و نماد شرکت یا تیم تبلیغاتی شما با مخاطبان و مشتریان هدفتان مشابهت بسیار زیادی داشته باشند.

از مشتری ها و مخاطبان مخصوص خودتتان تعریف و تمجید کنید

در هر زمان و موقعیتی، می توان گفت همه ی انسان ها با تردیدها،ترس ها، شک ها و ناامنی ها دسته و پنجه نرم می کنند و حتی احساس کردن کمی اطمینان از طرف دیگران به انسان ها حس خوبی القا می‌ کند. حتی زمانی که او می‌داند شخصی که در حال تعریف کردن است، انگیزه‌های شخصی خود را دارد.

شما می‌توانید از این تکنیک در بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید و برای شروع می توانید از بزرگنمایی کردن موفقیت‌های کوچک مشتری خود استفاده کنید. برای مثال می توانید با عباراتی از قبیل؛ تبریک می‌گوییم! شما موفق به دریافت این جایزه نفیس یا هدیه ای ارزشمند از طرف سایت ما یا شرکت ما شده اید.

یا اینکه؛ از خرید شما سپاسگزاریم، شما فوق العاده‌ هستید! در زمان تأیید ایمیل و مواردی از این قبیل که در ترغیب و تشویق مشتری ها برای خرید از شما بسیار مفید و موثر می باشد، بهره ببرید.

 

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  آشنایی کامل با پیج اتوریتی و دامین اتوریتی

منابع و ماخذ: برگرفته از کتاب بازاریابی عصبی دیجیتال نوشته سم پیج ترجمه دکتر سید محمد مهاجر و همکاران

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
پشتیبانی