آشنایی با طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو

 آشنایی با طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو

در این مطلب از سایت سیبل می خواهیم با موضوع آشنایی با طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو با شما کاربران عزیز همراه باشیم. در صورتی که قصد طراحی سایت دارید لازم است در زمینه واکنش گرا بودن وبسایت اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه توضیحات کامل را اراه خواهیم داد.

از لحاظ لغوی، سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو، سایتی است که اندازه کاراکتر ها ونوع ساختاری و چیدمان اجزای تشکیل دهنده ی آن بصورتی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند که شکلی متغیر و شناور مانند داشته باشند و بتوانند با ابعاد و رزولوشن دستگاه های مختلف تغییر کنند؛

تاکاربران با هر اندازه ای که صفحه نمایش دستگاهشان دارد، چه کوچک، چه متوسط و چه بزرگ،(مثل اکثر گوشی های هوشمند موبایل، تبلت، لپتاپ و کامپیوترهای رو میزی)، براحتی بتوانند سایت  مورد نظررا در ابعاد متناسب و مطلوب مشاهده کرده واز محتوای آن لذت ببرند.

سایت های واکنش گرا با سایت های غیر واکنش گرا چه فرقی دارند؟

 چه طور می توانیم سایت های واکنش گرا با سایت های غیر واکنش گرا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ برای تشخیص دادن سایت های ریسپانسیو از سایت های غیر ریسپانسیو و پی بردن به تفاوت سایتهای ریسپانسیو و غیر ریسپانسیو، ابتدا باید به سایت مورد نظرتان  در  یک لپ تاپ یا کامپیوتر مراجعه کنید و اندازه ی پنجره ی مرورگر خود را را به آهستگی کم و زیاد کرده وتغییر دهید. اگر سایت مورد نظر شما واکنش گرا باشد،  به راحتی می توانید تغییر در اندازه و چیدمان اجزای آن مطابق با تغییر عرض صفحه را مشاهده کنید؛  به صورتی که  به هیچ وجه، هیچ اسکرول افقی در صفحه دیده نخواهد شد. اما در سایتهای غیر ریسپانسیو یا غیر واکنش گرا   این چنین نخواهد بود وبه یک اسکرول افقی  لازم است تا بتوان قسمتهای پنهان شده  در قسمت های چپ و راست صفحه را مشاهده کرد، البته گاهی  در کنار اسکرول افقی، اسکرول عمودی هم پدیدار می شود. برای ارائه ی توضیحات بیشتر،  در زیر تصاویری آورده ایم که  نمونه ای از یک سایت ریسپانسیو یا  واکنش گرا (فروشگاه ساز مشابه دیجی کالا) در عرض ها و اندازه های مختلف در کامپیوتر شخصی، لپتاپ ، تبلت و موبایل رابه شما نشان می دهد.

 

طراحی سایت های واکنش گرا  چه تاثیری در نتایج جست وجوی گوگل دارد؟

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  نقش طراحی سایت در رونق کسب و کارها

گوگل طی بیانیه ای طراحی وب سایت ها به صورت واکنش گرا را به طور رسمی به سازندگان ومدیران سایت ها  توصیه کرده است. اگر ما  برای یک پایگاه اینترنتی، به جای طراحی سایت موبایل یا قابل حرکت در کنار سایت اصلی، یک سایت به صورت واکنش گرا طراحی کنیم،  به دلیل اینکه  گوگل به دنبال امتیازدهی و شاخص گذاری است، این عمل ما برای گوگل  این مزیت را دارد که یکباره محتوای پایگاه اینترنتی را شاخص گذاری می کند و صفحات آن را راحت تر و بهتر امتیاز می دهد و همینطور،این موضوع  برای سایت ما این مزیت را دارد که رنگ صفحه های آن روی یک نشانی اینترنتی گرداوری خواهند شد و این موضوع  می تواند برای ارتقاء در نتایج جستجوی گوگل در مورد سایت ما، تاثیری چشمگیر داشته باشد.

  در ادامه؛  برای کاربران، به اشتراک گذاری ،  لینک دهی  و داد وستد با محتوای موجود در یک سایت که همراه با نشانی اینترنتی است ،راحت تر ، دلنشین تر و ساده تر خواهد بود. همچنین این قضیه برای گوگل نیز بسیار با اهمیت می باشد.

به طور منطقی، برای موتورهای جستجو (سئو)،  کار هایی از قبیل مدیریت محتوا و اجرای پروژه های بهینه سازی در یک سایت آسان تر و اقتصادی تر از انجام همین کارها برای دو  عدد سایت می باشد.

علت به وجود آمدن طراحی سایت های واکنش گرا یا ریسپانسیو چیست؟

برای رسیدن به درک عمیق ترو بهتر طراحی سایت واکنش گرا بهتر است به این بیاندیشیم که    چه مشکلات و نیازهایی وجود داشته که باعث شده طراحی اینگونه  سایت ها  برای حل و فصل آنها بوجود بیاید؟ بدیهی است که امروزه کاربران به غیر از کامپیوترها و لپتاپ ها از وسایل بسیار زیاد دیگری مانند  انواع موبایل های هوشمند، فبلت ها، تبلت ها، کنسول های بازی و تلویزیون ها برای مرور صفحات وب استفاده می کنند.

 می دانیم که این وسایل نیز قابلیت مرور صفحات وب را دارند واخیرا نیز گجتهای پوشیدنی نظیر عینک گوگل  وارد بازار داغ دنیای رسانه ها شده اند. با صرف نظر از آمار تولید و فروش این گونه دستگاه ها به صورت جهانی، در  جای جای کشور ما نیز انواع گوشی ها و تبلت ها در دسترس مردم است و با در نظر گرفتن مسئله ارائه خدمات نسل جدید اینترنت های پر سرعت چهارجی و چهار ونیم جی توسط اپراتورهای تلفن همراه، استفاده از دستگاه های ریز و درشت برای اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب به سرعت در حال رواج وپیشرفت روز افزون است.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  نقش طراحی سایت در رونق کسب و کارها

پس طبیعتا سایزهای مختلف و رزولوشن های مختلف این دستگاه ها به مشکلی بزرگ و چالشی تامل برانگیز برای وب سایت های اینترنتی تبدیل شده است. زیرا ضروری است که  یک سایت بتواند در ابعاد مختلفی برای مخاطبانش به نمایش در آید و در مقابل طبیعی است که کاربران این سایت ها انتظار داشته باشند که  بتوانند با هر دستگاهی که در دسترس آنهاست، صفحات وب مورد نظر خود را براحتی مرور و مشاهده کنند، بدون اینکه با مشکلی بر بخورند.

به منظور برطرف کردن این مشکل ابتدا طراحی نسخه موبایل سایت در میان طراحان سایت رواج پیدا کرد. با این شیوه  مالکان و مدیران وبسایت ها  مجبور می شدند دو بار هزینه کنند؛ یک بار برای طراحی و مدیریت و بهینه سازی سایت اصلی (جهت نمایش در کامپیوترهای رو میزی و لپتاپها) و یکبار دیگر برای سایت های با نسخه موبایل.  اما رفته رفته گستره ابعاد نمایشگرها در دستگاههای مختلف  مردم و کاربران سایت ها، چنان وسیع و متنوع شد که  طراحی و ساخت سایت ها برای هر یک از مخاطبان،از لحاظ اقتصادی عملا ناممکن و بسیار هزینه بر است. بنابراین برای رفع این مشکل طراحی سایت واکنش گرا به میدان آمد.

به وسیله ی این شیوه ی کارامد، یک سایت به صورتی طراحی می شود که اجزای آن شناور و متحرک باشند و بتوانند خود را با هر صفحه نمایشی به صورتی تطبیق دهند که؛  کاربران  امکان استفاده از هر مدل دستگاهی  با ابعاد واندازه ی نمایشگر دلخواه را داشته باشند ودر ادامه بتوانند لحظاتی دلنشین در هنگام مشاهده ی   محتوای سایت مورد نظر خود داشته باشند.بررسی آمار های موجود از سایت های طراحی شده  به صورت واکنش گرا نشان می دهند که اینگونه سایت ها نسبت به رقبای خود دارای مزیت های بیشتری هستند و میزان ریزش بازدیدکنندگانی که از موبایل و تبلت استفاده می کنند در آن سایت ها  به میزان قابل توجهی کمتر است.

فقط باید از طراحی سایت به صورت ریسپانسیو استفاده کنیم یا می توانیم از روش های دیگر طراحی سایت نیز بهره ببریم؟

 طبق اماری که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، میزان فروش جهانی تبلت ها و موبایل های هوشمند از فروش کامپیوترها پیشی گرفت و طبف همین روند پیش بینی می شود در سال های آتی، آمار بازدیدهای اینترنتی به وسیله ی این دستگاه ها از لپتاپ و رایانه نیز فزون تر خواد شد. پس می توانیم به شما پیشنهاد کنیم برای آینده ای نزدیک که  وب سایت شما بیشتر به وسیله موبایل و تبلت مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می گیرد برنامه ریزی کنید.  تحقیقات نشان داده است که اگر سایتی دارای مزیت نتایج بالادر جست وجوی گوگل باشد اما  طراحی آن به صورت ریسپانسیو نباشد، میزان ریزش بازدید کننده ها با کامپیوتر های خانگی به مقدار قابل توجهی افزایش میابد.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  نقش طراحی سایت در رونق کسب و کارها

این موضوع به منزله ی ایجاد وضعیت قرمز برای دارندگان سایت هایی است که به صورت غیر ریسپاسیو سایت هایشان را طراحی نموده اند. و از طرفی سایت هایی که به صورت واکنش گرا طراحی شده اند،از دیگر سایت ها یک قدم جلوتر هستند.

از لحاظ فنی طراحی سایت ریسپانسیو نسبت به روش های قبلی طراحی سایت  چه تفاوت هایی دارد؟

 روش طراحی سایت های واکنش گرا تفاوت بسیاری با روش های سنتی طراحی سایت ها داراست. در طراحی سایت های غیر ریسپاسیو، ستونها و اجزای سایت با عرض و ساختار و چیدمان های ثابت طراحی می شوند که این موضوع منجر می شود محتوای صفحه در نمایشگرهای با ابعاد کوچکتر ریز و ناخوانا شوند و کاربران مجبور می شوند  برای مشاهده ی تمام محتوای سایت و استفاده از قسمتهای مختلف از زوم استفاده کنند که در این حالت هم  مجبور می شوند دائما برای  به چپ و راست رفتن از اسکرول استفاده کنند.

  به کارگیری تصاویری که رزولوشن متناسب با رزولوشن دستگاه های مختلف را دارند و شناوری سایز و ابعاد تصاویر به کار رفته نیز در طراحی سایت واکنش گرا بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.

 در روش طراحی سایت های واکنش گرا، از لحاظ فنی سایتی مطلوب وممتاز طراحی شده است که برای مرور آن  به اسکرول افقی نیازی نداشته باشیم. به همین علت، روش طراحی سایت  به روش واکنش گرا در زمینه های فنی و مقدار هوش و ابتکار و نواوری و خلاقیت مورد نیاز برای آن با روش های  دیگر  تفاوت های شایانی داراست و برای رسیدن  به نتیجه ی مطلوب و مناسب و طراحی سایتی که  کاربران با دستگاه های مختلف را جذب  وترغیب کند، به دقت فراوانی نیاز داریم.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
پشتیبانیscreen tag