جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس

نحوه ساختن فروشگاه اینترنتی با WooCommerce

ساختن وبسایت با استفاده از سلف­ هاست ­هایی مانند وردپرس (WordPress)، یکی از گزینه­ های قابل پیشنهاد برای کسب و کارهای نوپا شمرده می­شود. این یک گزینه­ی مقرون به صرفه است که می­تواند به راحتی و بدون زحمت زیاد، سایتی مناسب با تمام عملکردها و امکانات گزینشی را در اختیار مدیر سایت بگذارد. همچنین نکات مثبت WooCommerce که یکی از پلاگین­ های وردپرس است، آن را به یک گزینه­ی محبوب از ابتدای عرضه­ ی خود تبدیل کرده است.

داشتن یک فروشگاه اینترنتی، علاوه بر اینکه یک راه دسترسی دیگر برای مشتریانی که قصد خرید دارند جلوی پای آن‌ها قرار می­دهد، در شناخته شدن کسب و کار هم نقش دارد. کاربران آنلاین امروز، بیشتر کالا یا خدمات مدنظر خود را در شبکه­ی وب و فروشگاه ­های اینترنتی جست و جو می­کنند تا در بازارهای فیزیکی. محیط وب و اینترنت، ماند یک بازار بزرگ پر از مشتری و مخاطب است که قرار دادن هر محصولی در معرض دید این مخاطبان، قطعاً مشتریانی را برای محصول کسب می­کند. در این میان ساختن وب سایت با استفاده از سلف­ هاست­هایی مانند وردپرس، یکی از گزینه ­های مناسب برای کسب و کارهای نوپا است.

 

WooCommerce یا ووکامرس چیست؟

WooCommerce یک پلاگین یا افزونه ­ی رایگان در فضای وردپرس به شمار می­ آید که برای انواع فروشگاه­ های اینترنتی اعم از مختصر و مفصل قابل اجرا است. به وسیله­ی WooCommerce می­شود عملکرد یا ظاهر صفحات سایت را طراحی کرد که برای سایت لازم و ضروری هستند. این پلاگین در سال ۲۰۱۱ ارائه شد و از همان زمان به بعد به دلیل متن­باز بودن (open source) آن و راحتی در نصب و استفاده، بسیار محبوب شد. اگر بخواهیم در ابتدا بدانیم پلاگین چیست، می­توانیم به این شکل آن را توضیح دهیم که همان طور که از ترجمه­ی فارسی­اش برمی­آید (افزونه) به چیزی اضافه می­شود تا آن را تکمیل کند یا عملکردش را بهبود دهد. به طور کل پلاگین یا افزونه یک برنامه­ی از پیش تعیین شده و کدنویسی شده است که روی یک برنامه­ ی دیگر سوار می­شود تا آن را کامل­تر کند.

پلاگین WooCommerce  هم همینطور، برای سایت­ها و فروشگاه­های اینترنتی حکم مکمل را دارد به این شکل که امکان فیلترسازی بخش­ه هایی مانند کاربران، قیمت­ها، کالاها و نظرات را فراهم می­کند تا کنترل مدیر سایت بر فروشگاه اینترنتی بیشتر شود. در سایتی با پلاگین WooCommerce، امکان فروش هر کالایی با هر ماهیتی وجود دارد؛ خواه کالای فیزیکی باشد و خواه کالای دیجیتال مانند کتاب الکترونیک. علاوه بر این کالاها، امکان فروش انواع خدمات مانند سرویس­دهی­ها، خدمات حضوری، اشتراکات و رزروها وجود دارد. در واقع هر آنچه که امکان فروش در یک فروشگاه فیزیکی را دارد می­تواند در فروشگاه اینترنتی با WooCommerce عرضه شود. دانلود و استفاده از پلاگین‌های بیشتر، امکانات بیشتری را جهت کنترل و مدیریت برای فروشگاه اینترنتی به همراه می­آورد.

البته که پلاگین WooCommerce طوری طراحی شده است که بتواند بر روی سایت­هایی هم که از قبل طراحی و ساخته شده اند قابل اجرا باشد و هیچگونه ارور یا مشکلی به وجود نیاورد. در واقع این پلاگین ساخته شده است تا به صورت انحصاری، امکانات یک سایت را گسترش دهد.

در نتیجه WooCommerce مانند یک عامل کمکی برای فروشگاه­ های اینترنتی تحت حمایت وردپرس توصیف می­شود. ساختن یک فروشگاه اینترنتی با WooCommerce چندان کار سختی نیست و قرار است این نوشته به این دستورالعمل و توضیح WooCommerce بپردازد. البته که ووکامرس فارسی هم موجود است که تمام مراحل به صورت واضح در آن توضیح داده شده اند.

 

ساختن فروشگاه اینترنتی WooCommerce چگونه است و شامل چند مرحله می­شود؟

در مرحله­ی صفر، شما باید پلتفرم یا بستر مورد نیاز خود را انتخاب کنید. افراد زیادی در انتخاب این موضوع اشتباه می­کنند و خوشبختانه از آنجایی که شما در حال مطالعه­ی این مطالب هستید، مرتکب اشتباه نمی­شوید. دو نوع پلتفرم وجود دارند، یکی shopify و دیگری ترکیب WooCommerce و WordPress. گزینه ­ی اولی، مورد گران­تری است و در نهایت هم گزینه­های مالی محدودی در اختیار مدیر سایت یا فروشگاه اینترنتی قرار می­دهد. در این پلتفرم برای دسترسی به گزینه­ های بیشتر مالی، نیاز به پرداخت هزینه­ ی بالاتر است.

اما ترکیب WooCommerce +  WordPressگزینه­های بیشتری را در زمینه­ های مختلف در اختیار مدیر سایت قرار می­دهد و دست او را باز می­گذارد. درست است که این ترکیب نیاز به تنظیمات دارد و کمتر خودکار است، اما نهایتاً به صرفه­ تر است و همین تنظیمات اعمالی می­تواند در شخصی­ سازی فروشگاه کمک کند.

 

ساختن فروشگاه اینترنتی در قالب WooCommerce در ۵ مرحله

انتخاب پلتفرم و بستر

هاست به معنی بستری برای قرارگیری تمام اطلاعات یک سایت است و از این اطلاعات میزبانی می­کند. این انتخاب می­تواند به صورت تکی و اختصاصی یا مجموع ه­ای و گروهی باشد. هاست گروهی به این شکل است که چند سایت از یک هاست بهره ببرند و آن را با هم به اشتراک بگذارند. هر دوی این مدل­های مزیت­ها و معایب خود را دارند و باید بر حسب نوع فروشگاه اینترنتی و ترجیحات آن، انتخاب شوند. بعد از پایان این مرحله شما یک فضا برای ایجاد فروشگاه اینترنتی خود دارید.

انتخاب دامین یا نام سایت. نام سایت مانند آدرس ایمیل، تک و انحصاری است و در صورت اشغال بودن یک دامین، نمی­توانید آن را برای خود انتخاب کنید؛ در نتیجه داشتن چند گزینه­ ی اولویت بندی­شده کار منطقی­تری است. بهتر است اسم دامین خود را یا اسم کسب و کار خود و یا اسمی مرتبط با آن انتخاب کنید چرا که این آدرس برای فروشگاه اینترنتی شماست و مردم باید قادر به سپردن آن در خاطر خود باشند. پسوند نام سایت هم جزو دامین آن به حساب می ­آید. منظور پیوندهایی مانند .ir یا .com یا .net و از این قبیل است. همچنین که باید دقت کافی در این کار به خرج دهید چرا که تغییر نام سایت در آینده هم هزینه­های مالی دارد و هم ممکن است بعضی از مشتریان را از دست دهید.

  فراهم کردن بخش امنیت سایت

نصب وردپرس

بسیاری از کمپانی­ های ارائه دهده­ی هاست، با یک کلیک امکان نصب وردپرس را فراهم کرده اند و شما باید به دنبال این گزینه باشید یا اطلاع پیدا کنید که هاست شما آیا چنین امکانی را دارد یا خیر. اگر این امکان وجود نداشت می­توانید از خود سایت وردپرس به آدرس WordPress.org آن را دانلود کنید. بعد از این کار، با تطبیق لینک فرستاده شده به ایمیل خود، می­توانید مشغول استفاده از وردپرس شوید. بعد از وارد شدن به حساب، برای دیدن سایت فروشگاه اینترنتی خود، باید آدرس دامین آن را وارد قسمت جست و جو کنید، به همان دامین رفته و به عنوان مدیر سایت وارد شده و پنل مدیریت آن را ببینید.

انتخاب تم یا ظاهر سایت

تم­ های رایگان یا قابل خریداری در وردپرس موجود هستند و شما می­توانید با توجه به خدمت و کالایی که ارائه می­دهید یکی از آن‌ها را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید. تم تعیین می­کند که فروشگاه اینترنتی شما وقتی کاربران به آن مراجعه و نگاه می­کنند، چه ظاهری داشته باشد. در WooCommerce امکان این مورد هم وجود دارد که نحوه­ی چینش و نمایش کالاهای فروشگاه هم تعیین شود. تعداد بسیار زیادی تم رایگان و تم قابل خرید در اینترنت وجود دارند و البته استفاده کردن از تم­های پولی، که برای استفاده از آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه هستید، به معنی بهتر شدن سایت فروشگاه شما نیست. شما می­توانید با انتخاب درست یک تم ساده و رایگان و به کار گیری گزینه ­های درست و به جا در کنار آن، به یک سایت مناسب و شایسته برسید که کسی تشخیص ندهد چه تم ی با چه هزینه­ای برای آن انتخاب شده است. تغییر ظاهر فروشگاه اینترنتی شما در فضای WooCommerce از مسیر Appearance » Customize در داشبورد امکان پذیر است.

فعال کردن WooCommerce

بعد از دانلود و نصب WooCommerce، نیاز است که ووکامرس را فعال کنید. برای دانلود ووکامرس سه روش وجود دارد:

روش اول این است که می­توانید مستقیماً وارد سایت WordPress.com یا WooCommerce.com شده و یک حساب کاربری در آن بسازید و از میان گزینه­های مختلفی که برای این کار در اختیار شما گذاشته می­شود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به طور مثال گزینه­ ی نصب خودکار و اتومات WooCommerce در شرایطی که از قبل سایت وردپرس داشته اید، یا دانلود فایل زیپ و نصب آن توسط خودتان از گزینه­های موجود هستند.

راه دوم هم راه دستی به شمار می­رود. در این راه باید بعد از دانلود پلاگین، وارد وبسایت خود شده و در قسمت داشبورد آن، از قسمت Dashboard > Plugins > Add New > Upload ، یک پلاگین جدید که همان WooCommerce است را وارد سیستم کنید. بعد از انتخاب کردن WooCommerce در همین قسمت، می­توانید آن را نصب و فعال کنید.

راه سوم به راه دوم شباهت دارد اما با این تفاوت که در این راه از طرف داشبور خود سایت تان اقدام می­کنید. مسیر Dashboard > Plugins > Add New > Search Plugins را از طریق داشبورد خود سایت دنبال کرده و از این روش به دنبال پلاگین­های موجود برای سایت از جمله WooCommerce می­گردید و WooCommerce را در منوی جست و جو تایپ می­کنید. بعد از پیدا کردن آن، مراحل نصب و فعال­سازی را انجام می­دهید.

توسعه دادن WooCommerce

 بعد از نصب و فعال­سازی WooCommerce، فضای کاری آن برای شما مشخص می­شود. ابتدا باید انواع موارد لازم مانند آدرس فروشگاه یا شرکت، واحد پول، ماهیت فیزیکی یا دیجیتالی محصولات فروشگاه تعیین شود. بعد، باید مراحل مربوط به خرید و ارسال مانند نحوه­ی پرداخت مشتریان، پشتیبانی از کدام سیستم­های پرداخت، نحوه­ی ارسال مرسولات، واحد اندازه­گیری وزن محصولات برای WooCommerce در همان فضای کار خودش که به صورت مرحله مرحله­ای است را تعیین کنید. با این کار، برای مشتری تعریف می­کنید که هنگام خرید چه امکانات و محدودیت­هایی برایش تعریف شده است.

پس از آن می­توانید کالاهای خود را با عکس­هایشان در فضای WooCommerce قرار دهید تا به این وسیله در فروشگاه اینترنتی شما دیده شوند. در مورد قرار دادن محصولات روی سایت، طبقه ­بندی­های مختلفی برای محصولات وجود دارند و آن‌ها می­توانند تحت همان نام تعریف شده، طبقه ­بندی شوند و نظم بیشتری پیدا کنند. همچنین امکان افزودن دسته­ بندی­های جدیدی که از پیش روی WooCommerce وجود نداشته، توسط مدیر سایت قابل انجام است. در نهایت در باکس یا قیمت کوچک تعیین شده برای قرارگیری متن، امکان اضافه کردن توضیح و معرفی کوتاه کالا وجود دارد.

همانطور که گفته شد، هرچقدر از پلاگین­های بیشتری روی سایت استفاده شود، به تکمیل WooCommerce کمک بیشتری می­کند. این کار فروشگاه اینترنتی را برای کاربران و بازدیدکنندگان، کامل و جذاب می­کند و امکانات بیشتری را در اختیار آنان قرار می­دهد؛ و برای مدیر سایت کار مدیریت و کنترل را راحت­تر می­سازد.

مزایای استفاده از WooCommerce برای ساختن سایت

WooCommerce رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ هزینه ­ای برای آن نیست.

WooCommerce یک پلاگین همه­کاره به حساب می­آید و از نظر عملکرد، غنی است.

Open source یا متن­باز است و این ویژگی، این امکان را به وجود می­آورد که کاملاً برای نیازهای فردی، اختصاصی و شخصی سازی شود.

نصب سریع و آسانی دارد و برای نصب آن نیاز به یک متخصص نیست و افراد می­توانند خود از پس دانلود و نصب آن برآیند.

برای استفاده از WooCommerce نیازی به اعمال هیچگونه تغییرات ظاهری یا عملکردی و ساختاری در سایت نیست و WooCommerce با همه­ی تم­های سایت­های وردپرس سازگار است.

 

نتیجه گیری و جمع ­بندی

نکات مثبت WooCommerce که یکی از پلاگین­های وردپرس است، آن را به یک گزینه­ی محبوب از ابتدای عرضه­ی خود تبدیل کرده است. رایگان بودن، سادگی استفاده، سازگاری و همه کاره بودن آن، از ووکامرس یک پلاگین کامل ساخته است. این پلاگین برای بسیاری از افرادی که به دنبال ساختن یک سایت فروشگاه اینترنتی هستند اما از هزینه­ی زیاد یا سختی­های آن می­ترسند یا اطلاعات و آگاهی کافی از روند ساخت آن ندارند، یک گزینه­ی مطلوب و مناسب اما در دسترس به شمار می­آید.

شرکت تبلیغاتی سیبل، در زمینه تبلیغات و خدمات راه اندازی سایت و پشتیبانی آن فعالیت می­کند و برای کسانی که برای ساخت سایتی مانند فروشگاه اینترنتی به کمک و راهنمایی احتیاج دارند، کمک کننده است. همچنین به صورت اختصاصی در طراحی سایت با وردپرس به مشتریان خود خدمات ارائه می­­دهد و برای رفع هرگونه مشکل و قبول هرگونه سفارشات در کنار افرادی است که برای گسترش کسب و کار خود، نیازمند به راه اندازی سایت مناسب و فروشگاه اینترنتی هستند.

جهت ارتباط مستقیم و مکاتبه با آژانس تبلیغاتی سیبل می توانید از روش های تماس زیر استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *