انجام کلیه امور گرافیکی
تبلیغات نوین با موشن گراف
طراحی اپلیکیشن یک روش هوشمندانه برای جذب مشتری است
درک اهمیت و لزوم ساخت سایت با وردپرس
طراحی فروشگاه اینترنتی و راه اندازی و ساخت وب سایت فروشگاه اینترنتی
هر آنچه برای رشد کسب و کار شما در دنیای دیجیتال لازم دارید در یک جا جمع شده است
محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره شما است. اجتناب از آن دشوار بوده
مدیریت و پشتیبانی از وب سایت ها با هدف بروز کردن اطلاعات و کارایی
مشاور تبلیغات و برندینگ به شما کمک میکند تا بهترین و جدیدترین استراتژی های تبلیغات را برای مجموعه خود پیاده کنید
هنگامی که نام تبلیغات گرافیکی را میشنوید یاد چه چیز می افتید؟ تبلیغات در شبکههای اجتماعی؟ گرافیک چشم نواز وب سایت ها؟ طراحی زیبای مجلات؟ در حالی که این نمونهها مطمئناً در تعریف طراحی گرافیک جای می گیرند، اما طراحی گرافیک حوزههای گسترده تری را شامل میشود؛ مانند پوستر، اینفوگرافی، جلد کتاب، برچسب محصول، طراحی لوگو، کارت ویزیت، علائم، چیدمان وب سایت، برنامههای تلفن همراه، رابطهای نرم افزاری و …
بنابراین برای اینکه طراحی گرافیک را تعریف کنیم ذکر این نمونههای طراحی گرافیکی شروع خوبی است اما میخواهیم در این مقاله به سؤالات اساسی زیر پاسخ دهیم:
طراح گرافیست دقیقاً چه کاری انجام میدهد؟
چگونه طراح گرافیک شویم؟
برای گرفتن جواب این سؤالات تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
طراحی گرافیک چیست؟
در ابتدا به معرفی طراحی گرافیک میپردازیم. مطابق تعریفی که انستیتوی هنرهای گرافیکی آمریکا (AIGA) ، با عنوان “هنر و عمل برنامه ریزی و ارائه ایدهها و تجربیات با محتوای بصری و متنی” تعریف شده است؛ به عبارت دیگر، طراحی گرافیک ایدهها یا پیامهای خاصی را بهصورت بصری با مخاطب خود برقرار می کند. این تصاویر می توانند به سادگی به عنوان یک لوگو تجاری یا به اندازه طرح بندی صفحه در یک وب سایت باشند.
الکساندرس کلوفتوس، طراح گرافیک می گوید: “طراحی گرافیکی عناصر گرافیکی و متنی را در بر می گیرد و آنها را در انواع مختلفی از رسانهها پیاده سازی می کند. درواقع طراحی گرافیک به تولید کننده کمک می کند تا با مصرف کننده ارتباط برقرار کند.”
طراحی گرافیک توسط شرکتها می تواند برای تبلیغ و فروش محصولات از طریق تبلیغات، توسط وب سایتها برای انتقال اطلاعات پیچیده به مخاطبان، به روش اینفوگرافیک یا کسب و کارها برای توسعه هویت از طریق برندسازی، از جمله موارد دیگر استفاده شود.
یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که اگرچه بسیاری از پروژههای طراحی گرافیک دارای اهداف تجاری مانند تبلیغات و لوگو هستند، اما در سایر زمینهها نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کارهای طراحی گرافیکی اغلب صرفاً به عنوان ابزاری برای بیان هنر ایجاد می شوند.
تاریخچه طراحی گرافیک
طراحی گرافیک یک هنر باستانی است که قدمت آن از سلسله تمدنهای مصر باستان تا نقاشیهای روی غارها به حداقل ۱۷۰۰۰ سال میرسد. گرافیک اصطلاحی است که در صنعت چاپ در سال ۱۹۲۰ ایجاد شده است. طراحی گرافیکی مربوط به جذابیت زیبایی و بازاریابی است. طراحان گرافیک با استفاده از تصاویر، رنگ و تایپوگرافی، بیننده را جذب می کنند.
برای درک بهتر معنای طراحی گرافیک، مهم است که از عناصر و اصولی که طراحی را تشکیل می دهند آگاهی داشته باشید. از این عناصر، در رابطه یا تقابل با یکدیگر برای ایجاد طرحهای دیدنی و چشمگیر استفاده میشود.
این عناصر طراحی گرافیک عبارتند از:
طراحان گرافیک همچنین به اصول طراحی که در واقع مجموعهای از دستورالعملها هستند که به یک طراح کمک می کنند تا به ترکیب مؤثر برسد، پایبند هستند. این اصول اساسی به ایجاد تعادل و ثبات برای کار کمک می کند.
این اصول طراحی گرافیکی شامل موارد زیر هستند:
احتمالاً این جمله قدیمی را شنیده اید که گفته شده برای خلق یک هنر “قوانین باید شکسته شوند” که مطمئناً این جمله در مورد طراحی گرافیک صدق میکند؛ اما یک طراح گرافیک خوب قبل از تصمیم گیری آگاهانه در مورد شکستن آنها، ابتدا باید این اصول را به خوبی درک کند.
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، برای طراحی گرافیکی هیچ تعریف و معنای واحدی وجود ندارد. طراحی گرافیک از بسیاری زمینهها و تخصصها تشکیل شده است، از چاپ و طراحی وب گرفته تا گرافیک انیمیشن و حرکت. طراحی گرافیک فرصتها و گزینه هایی را برای افراد عاشق این حرفه ارائه می دهد.
اگر ۳۰ سال پیش از کسی خواسته شده بود تا طراحی گرافیک را تعریف کند، احتمالاً به مثالهایی مربوط به چاپ مانند مجلات، پوستر فیلم و تبلیغات اشاره میکرد. اکنون ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم که چندین نوع جدید از طراحی گرافیکی به دنیا آورده است.
برخی از قابلتوجهترین نمونههای طراحی گرافیکی مدرن امروزه ناشی از پیشرفتهای فناوری است. در اینجا نگاهی اجمالی به برخی از این نوع طراحیهای گرافیکی انداختهایم:
طراحان گرافیک چه مشاغلی دارند؟
با ظهور فناوریهای پیشرفته و انواع جدید طراحی گرافیکی، مشاغل جدیدی در زمینه طراحی گرافیک نیز به وجود آمده است. این تحول باعث تغییر کل چشم انداز مشاغل در این زمینه شده است.
تقاضا برای طراحان گرافیک “سنتی” که در درجه اول برای ناشران چاپ کار می کنند، کاهش یافته است، اما ماجرا به اینجا ختم نمیشود. طبق گزارش دفتر آمار کار (BLS) ، میزان استخدام طراحان گرافیک در خدمات طراحی سیستمهای رایانهای تا سال ۲۰۲۸، ۲۴ درصد رشد خواهد کرد. بخش عمده این تقاضا توسط رسانه هایی مانند روزنامهها و مجلات و نیازهای سازمانها به گرافیک دیجیتال و افزایش یافته است؛ زیرا هدف آنها افزایش حضور دیجیتالی آنها است.
بنابراین طبق این آمار، برخی عناوین شغلی طراحی گرافیکی در زیر آورده شدهاند. ما بیش از ۳۰، ۰۰۰ آگهی را که خواستار استخدام افرادی با مدرک گرافیک در طی یک سال گذشته هستند، تجزیه و تحلیل کردیم. شما میتوانید به عنوان طراح گرافیک در زمینههای زیر فعالیت کنید:
همانطور که مشاهده می کنید، هنگامی که با دانش و آموزش مناسب خود را مسلح کنید، چندین فرصت شغلی در زمینه طراحی گرافیک برای شما فراهم میشود. بنابراین در طراحی گرافیک شما این توانایی را دارید که حرفه خود را با مهارتها و علاقههای شخصی خود انتخاب کنید.
ابزارهای گرافیکی
اکنون که از مشاغل طراحی گرافیک اطلاع دارید، میخواهیم شما را با ابزار هایی که هر گرافیست با آن ها آشنایی دارد آشنا کنیم. یکی از ابتداییترین و کم هزینهترین ابزارهایی که طراحان از آن استفاده می کنند، کتاب اسکچ است. طراحان گرافیک یا گرافیستها اغلب قبل از شروع کار خود با کامپیوتر، ایدهها یا پیش نویسهای خود را بر روی کاغذ ترسیم می کنند تا از فرایند طراحی اطلاع پیدا کنند.
دانش استفاده از رایانهها و نرم افزارهای طراحی در شرایط دیجیتال امروز، ضروری هستند. نوع رایانه مورد نیاز شما بر اساس اولویت کاری شماست، اما وقتی صحبت از نرم افزارهای طراحی میشود، محصولات Adobe مانند Photoshop،Illustrator و InDesign پایههای اصلی در دنیای طراحی گرافیک هستند. اگر تازه قصد ورود به این حرفه را دارید و نمی خواهید هزینه زیادی بابت محصولات Adobe بپردازید، نرم افزار رایگان منبع آزاد (open source) مانند GIMP می تواند به شما در شروع تسلط بر اصول گرافیک کمک کند.
بنابراین ایده و الهام بخشی دقیقاً همان چیزهایی هستند که یک طراح گرافیک به آن بیشترین نیاز دارد. چاد بایرنباوم، بنیانگذار Duckpin Design توضیح می دهد: “شما باید یک ایده کاملی داشته باشید که پایه و اساس طراحی و ارتباطات شما باشد.” “این مفهوم و ایده ابتدا باید روی کاغذ پیاده سازی شود و سپس از رایانه به عنوان ابزاری برای زنده ماندن این مفهوم استفاده میشود.”
طراحان گرافیک از دنیای اطراف خود الهام می گیرند، بنابراین اگر نگران هستید که به اندازه کافی خلاق نیستید، به بیرون از خانه بروید، از محیط اطراف ایده بگیرید یا از اینترنت به دنبال ایده باشید. وبلاگهای طراحی گرافیکی الهام بخش زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.
محل کار گرافیستها کجاست؟
به طور کلی، طراحان گرافیک در محیطهای کاری شامل موارد زیر کار میکنند:
طراحی گرافیک شرکتی در خانه
کار در خانه به این معنی است که شما در یک سازمان مستقر اشتغال دارید و کارتان به یک برند واحد یا یک گروه از برندهای مرتبط وابسته است. طراحان گرافیک در این نوع نقشها معمولاً کلی گرا هستند. آنها طیف گستردهای از مهارتهای طراحی را دارند به گونهای که قادر به پاسخگویی به کلیه نیازهای خلاقانه شرکت هستند.
مزایای کار شرکتی در خانه
– دوری از یک محیط کار سنتی: جدایی از محل کار. عدم وجود چالش همکاری با همکاران در یک محل کار اجتماعی.
– وجود ثبات در درامد: بدون نیاز به ایجاد مشتری
– فرصتهای پیشرفت: پتانسیل پیشرفت شغلی در شرکت ها
– یک برند تجاری برای توسعه: یک تمرکز منحصر به فرد به طراحان اجازه می دهد تا درک عمیقی از نام تجاری، سبک و مخاطبان سازمان داشته باشند. فرصتی برای ساختن یک استراتژی بلند مدت و دیدن نتایج حاصل از آن.
مضرات کار شرکتی در خانه
– قوانین بیشتر: کار کردن با یک شرکت تجاری می تواند برای شما محدودیت ایجاد کند. این امر مستلزم آن است که ضمن رعایت دستورالعملهای برند، ایدههای جدیدی را ارائه دهید.
– ارتباطات بیشتر: احتمالاً مجبور خواهید بود طرحهای خود را به غیر طراحان توضیح دهید و توجیه کنید.
طراح گرافیک مستقل (فریلنسر) در خانه
گرافیستهای فریلنسر وظایف بسیاری را بر عهده دارند. آنها مسئول جنبههای مختلفی از کسب و کار خود هستند، از بازاریابی و روابط مشتری گرفته تا حسابداری و صورتحساب. این نقش، نیازمند انضباط و فداکاری قابل توجهی است.
مزایای کار به عنوان یک گرافیست فریلنسر
– محل سکونت: بدون نیاز به رفت و آمد و دفتر کاری؛ انعطاف پذیری برای کار از هر نقطهای که Wi-Fi موجود باشد برای شما میسر است.
– آزادی خلاق: انعطاف پذیری خلاق. میتوانید کاری را انتخاب کنید که شما را به چالش بکشد و الهام بخش شما باشد.
– یک برنامه ریزی متناسب: ساعتهای کاری خود را متناسب با سبک زندگی مورد نظر خود اختصاص دهید تا زمانی که از حجم کار خود راضی بوده و مؤثر عمل کنید.
مضرات کار به عنوان گرافیست فریلنسر
– بدون همکار: در اصل، شما در یک محیطی به دور از همکاریان، به تنهایی و در انزوای نسبی کار خواهید کرد که ممکن است بعضی اوقات انگیزه شما را کمتر کند.
– رقابت برای کار: پروژهها به طور اتوماتیک مانند هواپیما روی میز شما فرود نمی آیند. شما باید گاهی اوقات برای برنده شدن پروژهها رقابت انجام دهید.
– پرداخت غیرقابل اعتماد و بدون مزایا: بسته به جریان کار، پرداخت می تواند از ماه به ماه متفاوت باشد. بیمه درمانی، مرخصی زایمان و حسابهای بازنشستگی به عهده خود شما خواهد بود.
جمعبندی و نتیجهگیری
در این مقاله ابتدا شما را با طراحی گرافیک و اصول و عناصر آن آشنا کردیم و سپس موقعیتهای شغلی و تخصصهای لازم برای گرافیست شدن، انواع ابزارهای گرافیکی، انواع مشاغل طراحی گرافیک و محیطهای کاری گرافیستها را بررسی کردیم. شما میتوانید برای گرفتن راهنماییهای بیشتر و همچنین سفارش کارهای با کیفیت گرافیکی مانند طراحی لگو و… را به آژانس تبلیغاتی سیبل که یکی از شرکتهای مطرح گرافیکی است بسپارید.